Další zahraniční aktivity

Nizozemsko

Studenti fyzioterapie na ENPHE konferenci v Nizozemsku

Ve dnech 10.–12. října 2019 se 3 studenti fyzioterapie díky podpoře Zahraničního oddělení FTK zúčastnili konference pod záštitou European Network of Physiotherapy in Higher Education (ENPHE) s názvem „The End of Physiotherapy? Towards New Ideas on Health“, která se konala v nizozemském Gröningenu.

Atmosféru města popsal jeden z českých účastníků, Adam Kašpárek, takto: „Město na mě působilo příjemně pohodovým dojmem. Nebýt všech těch cyklistů, cítil bych se asi jako v Olomouci. Místo toho jsem ale každou chvilku uskakoval před nezastavitelnými vlnami bezhlavých jezdců.”

Konference byla rozdělena na přednášky a volitelné workshopy. „Účastnil jsem se workshopu s názvem Internationalisation. Pracovali jsme na šabloně univerzálního přístupu k pacientům z různého prostředí. Následoval workshop s novozélandským profesorem Davem Nichollsem, který je autorem kontroverzní knihy The End of Physiotherapy. Profesor Nicholls s přítomnými studenty probíral hlavně historii fyzioterapie,” uvedl Jakub Štefánek, další ze tří vyslaných studentů.

Mezi jednotlivými přednáškami byl prostor i pro setkávání a neformální diskuzi mezi účastníky. „Nejtěžším krokem pro mě bylo vyjít z mé komfortní zóny a oslovit neznámého člověka. Sebrala jsem však odvahu a diskutovala s přednášejícími i ostatními účastníky konference na nejrůznější témata,” shrnula Markéta Nevělíková.

V rámci workshopu „Out of the Box Education“ představili mladí nizozemští studenti pod vedením Jasmina Pekarice projekty, které zrealizovali v rámci svého studia. Měli na starost například návrh hřiště pro děti s hendikepem, nebo prostoru pro aktivní seniory. Cílem workshopu bylo rozvinutí myšlenky, zda by se fyzioterapeuti měli věnovat právě realizaci podobných projektů. V závěru workshopu bylo téma probráno formou kreativní diskuze. Jejím výstupem byla shoda nad potřebou větší pozornosti věnované prevenci.

Konferenci uzavírala přednáška Emmy Stokes, která hovořila o důležitosti oboru fyzioterapie a motivovala studenty i učitele k seberozvoji. Nabádala ke kritickému pohledu na trendy moderní doby, k zaměření se na chybějící sociální složku v biopsychosociálním modelu a mimo jiné také ke studiu humanitních oborů, jako jsou filosofie a sociologie.

„Za tuto jedinečnou zkušenost na mezinárodní konferenci vděčíme právě podpoře Zahraničního oddělení FTK. Bez ní bychom se konference nemohli zúčastnit,“ uvedli jediní čeští zástupci z řad studentů, Markéta Nevělíková, Jakub Štefánek a Adam Kašpárek.

Portugalsko

Umělá inteligence ve fyzioterapii: Tým FTK na BIP v Portugalsku

Ve dnech 17.–21. února 2025 se pět studentů fyzioterapie spolu se dvěma vyučujícími zúčastnilo Blended Intensive Programme (BIP) na Escola Superior de Saúde do Alcoitão v Portugalsku. Program byl zaměřen na využití umělé inteligence ve fyzioterapii a přinesl studentům nejen teoretické znalosti, ale i praktické zkušenosti s aplikací AI v tomto oboru. BIP se konal za účasti studentů a pedagogů ze Španělska, Finska, Německa a Portugalska a umožnil mezinárodní spolupráci i sdílení inovativních přístupů. Průběh a dojmy z BIPu popsali naši zástupci na řádcích níže.

V rámci programu ERASMUS+ jsme měli možnost účastnit se Blended Intensive Programme (BIP) zaměřeného na využití umělé inteligence (AI) ve fyzioterapii. Naše zkušenost začala dvěma online setkáními, během nichž nás vyučující uvedli do základních konceptů AI a jejího potenciálu, následně jsme v menších skupinách diskutovali o možnostech jejího využití a sdíleli své dosavadní zkušenosti.

Prezenční část programu proběhla na škole Escola Superior de Saúde do Alcoitão v Portugalsku. Naše fakulta byla zastoupena dvěma vyučujícími a pěti studenty fyzioterapie. Setkali jsme se s dalšími skupinami vyučujících a studentů ze Španělska, Finska, Německa a Portugalska. Program byl intenzivní a zaměřený na různé aspekty využití AI pro studenty fyzioterapie. Během týdne nás vyučující provedli tématy jako AI as a Personal Coach, AI as a Learning Buddy, AI as a Creative Partner, AI as a Research Assistant nebo AI as a Clinical Companion. Zamýšleli jsme se také nad etickými otázkami spojenými s využitím AI. Současně jsme my studenti pracovali v mezinárodních skupinách na projektech, které jsme na konci týdne prezentovali všem účastníkům.

Ve volném čase jsme měli možnost prozkoumat oblast Cascais a Estoril, někteří z nás navštívili i nádhernou Sintru nebo nejzápadnější bod pevninské Evropy, Cabo da Roca. Ve středu večer jsme byli i s ostatními účastníky programu pozváni na společenský večer v restauraci. 

Z projektu si odnášíme zásadní myšlenku, že efektivní využívání umělé inteligence nespočívá pouze v pasivním používání existujících nástrojů, ale především v umění formulovat vhodné dotazy (prompty) a vytvářet strategie, které maximalizují kvalitu získaných výstupů. Věříme, že všechny nabyté vědomosti budou užitečné v dalším studiu, při psaní diplomových prací i v budoucí kariéře. 
Na závěr bychom chtěli moc poděkovat naší fakultě, našim vyučujícím a zahraničnímu oddělení za podporu a umožnění účasti na tomto projektu. Byla to skvělá zkušenost. DĚKUJEME! 

Edita Matúšová, Viktorie Binderová, Petr Findura, Jan Kříž, Kateřina Zajončková, Martin Dvořáček a Ondřej Laštovička

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)