V rámci studia navazujícího magisterského studijního programu Aplikované pohybové aktivity – poradenství ve speciální pedagogice připravuje speciálně pedagogicko-poradenské odborníky erudované v problematice pohybové gramotnosti, zdraví, podpory zdraví, formování a rozvoje zdravotní gramotnosti, aktivního přístupu ke zdraví a zejména stran didaktického transferu do pedagogické praxe základní školy speciálních, tříd a skupin, kde se primárně vzdělávají žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. V některých zemích je tento pracovník označovaný jako tzv. konzultant APA. Úkolem je tedy připravit pro společenskou praxi odborníky s rozvinutými občansko-sociálními kompetencemi a pedagogickou způsobilostí ve sféře tělesné výchovy a sportu mládeže i dospělých se zdravotním postižením.

Absolventi studijního programu mohou pracovat např. jako pedagogičtí pracovníci ve škole zřízené pro žáky se SVP , vychovatelé, a to také vychovatelé ve školském výchovném a ubytovacím zařízení nebo v jeho oddělení zřízeném pro děti a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, ve školském zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy nebo ve středisku výchovné péče, pedagog volného času, asistent pedagoga - odpovědný orgán podle § 29 odst. 1 zákona Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Dále mohou pracovat jako poradenští pracovníci na pozici konzultant APA, pedagog volného času, vychovatel, včetně tříd a skupin žáků se SVP, vysoce profesně způsobilý asistent pedagoga ve školách a školských zařízení. Mohou také pracovat jako sportovní trenéři a funkcionáři v oblasti sportu osob s postižením. Další uplatněním je jako pedagogičtí pracovníci mimo resort MŠMT: např. v resortu MPSV na pedagogických pozicích či pozici sociální pracovník, či ministerstva zdravotnictví v léčebnách a ozdravovnách dlouhodobě nemocných, v resortu ministerstva spravedlnosti na rozličných pedagogických pozicích. Od roku 2023 je absolvent navíc plně kvalifikovaný i pro pozici speciální pedagog, kterou může vykonávat jak na školách, tak i v zařízeních typu pedagogicko-psychologická poradna nebo speciálně pedagogické centrum.

Přehled důležitých informací

Podmínky přijímacího řízení

Úplné znění Podmínek přijímacího řízení FTK UP je zveřejněn na elektronické úřední desce fakulty.

Poznámka: Všem uchazečům o studium doporučujeme přečíst si úplné znění Podmínek přijímacího řízení, jelikož na této stránce je uváděn pouze vybraný přehled podmínek přijímacího řízení týkající se zvoleného studijního programu, který je doplněný o relevantní organizační informace, které mohou být v průběhu času upravovány.

Přehled termínů (obecně pro navazující magisterské studijní programy)

Termín pro podání přihlášek:

  • od 1. listopadu 2024 do 15. března 2025

Termín pro odevzdání elektronických příloh k přihlášce:

  • do 15. března 2025

Termín přijímacích zkoušek:

  • duben až červen 2025

Termín pro doložení vysokoškolského diplomu:

  • 15. července 2025

Přihláška ke studiu

Podání přihlášky

Přihláška ke studiu se podává výlučně elektronickou formou pomocí webové aplikace Přihláška UP.

Lhůta pro podání přihlášek je stanovena od 1. listopadu 2024 do 15. března 2025. Pro přijetí a řádné zaregistrování přihlášky platí podmínka řádného vyplnění povinných osobních údajů, zvolení studijního programu a zaplacení poplatku za úkony spojené s přijímacím řízením.

Poplatek za úkony spojené s přijímacím řízením ve výši 790 Kč je nutné uhradit ihned po volbě studijního programu, nejlépe on-line platební kartou. Podrobnosti o způsobu platby a platební údaje jsou uvedeny v Přihlášce UP. Tento poplatek je nevratný. Pouze úspěšnou úhradou poplatku za úkony spojené s přijímacím řízením se má za to, že uchazeč přihlášku ke studiu doručil.

Studium je nabízeno v prezenční (tzv. denní) i kombinované (tzv. dálkové) formě studia, které jsou označovány písmeny "P" a "K".

Podat přihlášku

Podmínky přijetí

Podmínkou pro přijetí do vybraného navazujícího magisterského studijního programu je

  • mít ukončené vysokoškolské vzdělání;
  • dodat povinné přílohy přihlášky;
  • úspěšně absolvovat přijímací zkoušku.

Doklad o ukončeném vysokoškolském vzdělání

Do 15. července 2025 musí všichni uchazeči o studium zaslat poštou na adresu Oddělení pro studium (Fakulta tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci, třída Míru 117, 771  11 Olomouc) úředně ověřenou fotokopii diplomu dokladující získané vysokoškolské vzdělání (notář, CzechPoint, obecní úřad atd.).

Do pravého horního rohu fotokopie diplomu dokladující získané vysokoškolské vzdělání napíší úplný název studijního programu, na který se hlásí. V případě, že byl uchazeč navržen na přijetí na více studijních programů, zasílá úředně ověřené kopie diplomu dokladující získané vysokoškolské vzdělání na každý program zvlášť (je možné zaslat v jednom dopise více úředně ověřených fotokopií diplomu dokladující získané vysokoškolské vzdělání).

V případě neodeslání úředně ověřené fotokopie diplomu dokladující získané vysokoškolské vzdělání do termínu 15. července 2025, bude fakultou vydáno rozhodnutí o nepřijetí ke studiu pro nesplnění zákonné podmínky dosažení dosažení vysokoškolského vzdělání.

Povinné přílohy přihlášky

Do 15. března 2025 musí všichni uchazeči o studium do Přihlášky UP vložit a odeslat dokumenty uvedené níže. Požadované dokumenty uchazeč nahraje v elektronické podobě do modulu „Elektronické přílohy“ v rámci Přihlášky UP. Pouze ty dokumenty, které budou řádně nahrány a úspěšně odeslány pomocí tlačítka „Odeslat“, budou považovány za doručené. Za kvalitu a správnost nahraného obsahu doručených dokumentů zodpovídá uchazeč o studium.

  1. strukturovaný životopis (doporučená struktura):
    • osobní informace o uchazeči;
    • informace o průběhu vzdělání, zapojení do školních činností nad rámec výuky;
    • systematické volnočasové, pracovní, dobrovolnické a zájmové činnosti ve vztahu k vybranému studijnímu programu;
    • informace o získaných certifikátech a kurzech, či jiném vzdělávání, úspěchy, ocenění apod.;
    • doložená sportovní historie.
  2. potvrzení od tělovýchovného lékaře:
    • v souladu s § 49 odst. (1) Zákona č. 111/1998 Sb. musí uchazeči o studium ve studijní oblasti tělesná výchova a sport, kinantropologie doložit lékařský posudek, který vydává poskytovatel v oboru tělovýchovného lékařství. Na základě celkového vyšetření pak poskytovatel vydá potvrzení tělovýchovného lékaře o zdravotní způsobilosti k absolvování přijímací zkoušky a praktické sportovní výuky na FTK UP;
    • pro vyhledání pracovišť tělovýchovných lékařů důrazně doporučujeme využít Interaktivní mapu České společnosti tělovýchovného lékařství (vyberte položku "Tělovýchovné lékařství (vč. posudků)");
    • doporučujeme zajistit si potvrzení od tělovýchovného lékaře na Vámi vybraném pracovišti s dostatečným předstihem před podáním přihlášky ke studiu, protože čekací doba u tělovýchovných lékařů na vystavení posudků bývá v řádu několika týdnů a bez něj není možné přihlášku podat.

Obsah přijímací zkoušky

Přijímací zkouška pro studijní program Aplikované pohybové aktivity – poradenství ve speciální pedagogice obsahuje tyto části:

  • Písemná zkouška:
    • Písemný test ze základů kinantropologie
  • Ústní pohovor

Obsah, způsob provedení a vyhodnocení každé zkoušky je popsán v textu níže.


Písemná zkouška

Termín písemné zkoušky

duben až červen 2025

Písemná zkouška probíhá v rámci jednoho dne. Pokyny s uvedením konkrétního dnem pro vykonání přijímací zkoušky budou uvedeny v Pozvánce k přijímacímu řízení, kterou naleznete nejpozději 14 dní před konáním samotné zkoušky v sekci "Dokumenty" v rámci Přihlášky UP.

Obsah a způsob bodování písemné zkoušky

Písemný test ze základů kinantropologie obsahuje celkem 30 otázek z učiva základů kinantropologie bakalářských studijních programů v oblasti vzdělávání tělesná výchova a sport, kinantropologie. Každá otázka obsahuje 3 nebo 4 možné odpovědi, kdy pouze jedna je správná.

Za každou správně zodpovězenou otázku uchazeč získá 1 bod, za špatně označenou odpověď získá 0 bodů. Maximální možný počet bodů z testu je 30 bodů. Časový limit na test je 20 minut.

Pro úspěšné zvládnutí Písemného testu ze základů kinantropologie musí uchazeč o studium získat nejméně 6 bodů.

Obecné informace k testu

Pro vykonání testu je nutné znát své přihlašovací údaje do Přihlášky UP.
Testování probíhá prostřednictvím testovacího softwaru.
Uchazečům je před započetím testování vysvětleno, jak procházet a odpovídat na testové otázky. Při plnění testu je možné pohybovat se mezi otázkami a měnit odpovědi.
Testovací software zobrazuje číslo dané otázky a čas do konce testu. Uchazeč může test ukončit před vypršením času a okamžitě po ukončení zjistit výsledek svého testu.


Ústní pohovor

Termín ústního pohovoru

duben až červen 2025

Ústní pohovor probíhá po skončení písemné části. Uchazeč tedy vykoná ústní i písemnou část se stejném dnu.

Obsah a průběh ústního pohovoru

Ústní pohovor s uchazečem je zaměřen na oblast komunikativních kompetencí (komunikace v českém jazyce), při kterém jsou posuzovány vybrané osobnostní a interpersonální kompetence.

Před hodnotící komisí vykoná uchazeč o studium ústní pohovor, o celkové délce 10-15 minut, který se skládá ze dvou částí.

V úvodní části ústního pohovoru uchazeč dostane prostor pro ústní sebeprezentaci (cca 2-5 minut), ve kterém se má uchazeč za úkol představit a krátce pohovořit o své motivaci ke studiu vybraného studijního programu, o svých dosavadních odborných zkušenostech a o svém předpokládaném profesním směřování po dokončení studia vybraného studijního programu.

V navazující části ústního pohovoru bude probíhat rozprava uchazeče o studium s hodnotící komisí (cca 5-10 minut), ve které budou uchazeči o studium na základě úvodní části ústního pohovoru a také dříve doloženého strukturovaného životopisu pokládány doplňující otázky zaměřené na níže uvedené oblasti ve vztahu k vybranému studijnímu programu:

  1. Pedagogická praxe – zkušenosti z pedagogické praxe (např. vedoucí na táborech, vedení kroužků, trenérská činnost apod.);
  2. Praktické zkušenosti – zkušenosti v oboru (praxe, aktivní sportovní kariéra, stáže, dobrovolnictví atd. související s rekreací a volnočasovými aktivitami); realizace akcí (plánování, organizace a realizace sportovních, kulturních nebo rekreačních akcí);
  3. Vzdělání a kurzy – dodatečné kurzy a certifikace (např. trenérské licence, kurz první pomoci, instruktorské kurzy a licence apod.);
  4. Osobní projekty a zájmy – aktivní účast ve sportovních, turistických nebo jiných volnočasových aktivitách, které reflektují zájem o studijní program.

Hodnocení ústního pohovoru

Na základě předvedeného výkonu v průběhu ústního pohovoru s uchazečem o studium jsou samostatně ohodnoceny čtyři vybrané osobnostní a interpersonální kompetence uchazeče o studium podle níže uvedené bodové škály ve vztahu ke studiu vybraného studijního programu. Maximální možný počet bodů z Ústního pohovoru je 40 (4 posuzované oblasti x 10 bodů).

Pro úspěšné zvládnutí Ústního pohovoru musí uchazeč o studium získat nejméně 10 bodů z celkového počtu bodů.

Posuzované osobnostní a interpersonální kompetence:

  1. Schopnost/dovednost efektivně komunikovat a prezentovat (jasné a strukturované sdílení informací, myšlenek a nápadů, schopnost adaptace stylu komunikace podle kontextu a publika, aktivní naslouchání);
  2. Schopnost/dovednost naslouchat a argumentovat (schopnost/dovednost aktivně vnímat, rozumět a reagovat na sdělení druhých s konstruktivní formulací a obhajobou vlastních názorů a argumentů);
  3. Flexibilita (operativnost a pružnost v myšlení; schopnost přijímat nové myšlenky a přístupy, schopnost adaptace na nové situace, projevující se ochotou a schopností rychle se učit a flexibilně reagovat);
  4. Celoživotní učení (schopnost a ochota přijímat nové informace, rozšiřovat své znalosti a vědomosti, ochota se učit, tj. přirozená zvídavost a touha po poznání, rozšiřování svých vědomostí a osvojování nových dovedností, schopnost hledat a nalézat zdroje a informace, investovat čas a energii do svého rozvoje z vlastního popudu).
Počet bodů Deskriptor Charakteristika Bližší specifikace výkonu
9-10 Vynikající Vysoce nadstandardní Vynikající výkon pouze s drobnými nedostatky
7-8 Výborné Nadstandardní Nadprůměrný výkon, ale s určitými nedostatky
5-6 Velmi dobré Standardní Celkově dobrý výkon, s častými nedostatky
3-4 Dobré Uspokojivé Přijatelný výkon, ale se značnými nedostatky
1-2 Dostačující Absolvování s výhradami Výkon splňující minimální požadavky
0 Nevyhovující Nevyhovující Výkon nesplňující minimální požadavky

Bonifikace

Uchazeč může požádat o bonifikaci ve výši 10 nebo 20 bodů ve všech studijních programech. Výše přidělené bodové bonifikace je závislá na studijním programu, kdy uchazeč o studium ve studijním programu Aplikovaná fyzioterapie v případě splnění podmínek získá 10 bodů, u všech ostatních studijních programů získá 20 bodů.

Bonifikaci je třeba doložit potvrzením zastřešujícího národního sportovního svazu, který je současně uznávanou autoritou zastupující dané sportovní odvětví v Mezinárodním olympijském výboru (klub není dostačující) o startu na Mistrovství Evropy, Mistrovství Světa, Olympijských hrách, Světovém poháru, nebo Olympijských hrách mládeže v období 1. 1. 2023 - 30. 4. 2025 v olympijských sportech zařazených v uvedeném období na program olympijských her.

Bonifikace bude uchazeči přiznána při splnění výše uvedených bonifikačních podmínek až poté, co úspěšně absolvoval přijímací zkoušku.

Žádost o bonifikaci se podává písemně do 30. 4. 2025 na adresu Oddělení pro studium (Fakulta tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci, třída Míru 117, 771 11 Olomouc).


Doplňující informace

Nedostaví-li se uchazeč k přijímací zkoušce, poplatek za úkony spojené s přijímacím řízením propadá bez náhrady, náhradní termín přijímacích zkoušek není vypisován.

Žádosti o prominutí přijímací zkoušky nelze akceptovat.

Ve výjimečných a prokazatelně zdůvodněných případech může děkan fakulty na základě písemné žádosti uchazeče o studium rozhodnout o uznání části nebo celé praktické zkoušky na úrovni minimálního počtu bodů potřebných pro úspěšné absolvování praktické přijímací zkoušky.

Uchazeč o studium je povinen se vždy v průběhu přijímací zkoušky řídit návštěvním a provozním řádem zařízení, ve kterém se přijímací zkouška koná. V případě, že chování uchazeče o studium je v rozporu s provozním řádem zařízení, bude uchazeč vyloučen z jeho návštěvy a zároveň i z účasti na přijímací zkoušce. Takovému uchazeči o studiu bude vydáno rozhodnutí o nepřijetí ke studiu.

Uchazeč se specifickými potřebami, který vyžaduje zohlednění svých specifických potřeb u přijímací zkoušky, uvede tuto skutečnost v rámci Přihlášky UP (do poznámky) a ve spolupráci s Centrem podpory studentů se specifickými potřebami Univerzity Palackého v Olomouci (http://www.cps.upol.cz/) podá do 15. dubna 2025 žádost o úpravu podmínek přijímacího řízení děkanovi Fakulty tělesné kultury.

Uchazeč o studium má právo požádat o nahlédnutí do svého spisu o přijímacím řízení až po oznámení rozhodnutí. Fakulta umožní uchazeči nahlédnout do spisu nejpozději do třiceti dnů ode dne, kdy o takové nahlédnutí požádal.

Způsob doručování písemností

Níže uvedené písemnosti jsou uchazečům o studium doručovány elektronicky do modulu „Dokumenty“ v rámci Přihlášky UP:

  • Pozvánka k přijímacímu řízení – zde jsou upřesněny organizační pokyny pro absolvování přijímacího řízení, včetně způsobu rezervace konkrétního termínu uchazečem o studium. Pozvánka k přijímacímu řízení bude do Přihlášky UP zavěšena nejpozději do 14 dnů před konáním samotné zkoušky garantované fakultou.
  • Rozhodnutí o přijetí ke studiu – doručuje se všem uchazečům o studium, kteří byli přijati ke studiu a zároveň dali předem souhlas k zaslání rozhodnutí o přijetí elektronicky v Přihlášce UP. V případě neposkytnutí souhlasu bude rozhodnutí o přijetí ke studiu doručeno do vlastních rukou uchazeče na doručovací adresu uvedenou v přihlášce.

Následující písemnosti jsou uchazečům o studium doručovány do vlastních rukou na doručovací adresu uvedenou v přihlášce:

  • Rozhodnutí o nepřijetí ke studiu – doručuje se všem uchazečům o studium, kteří nebyli přijati ke studiu.

Výsledky přijímacího řízení

Průběžné výsledky přijímacích zkoušek včetně samotného rozhodnutí jsou postupně zveřejňovány v Přihlášce UP.

Rozhodnutí o přijetí je možné vystavit až na základě splnění všech podmínek přijímacího řízení, tedy včetně doložení dokladu o získaném vysokoškolském vzdělání (mezní termín 15. července 2025). Z tohoto důvodu bude rozhodnutí o přijetí nebo nepřijetí doručováno uchazečům o studium na přelomu měsíců červenec a srpen.

Kladné rozhodnutí děkana

Pokud bylo rozhodnutí děkana kladné, gratulujeme Vám a těšíme se na Vás v termínu Vašeho zápisu. Před samotným zápisem bychom Vás ale ještě rádi požádali o potvrzení, zda nastoupíte ke studiu na Fakultě tělesné kultury přes Přihlášku UP.

Negativní rozhodnutí děkana

V případě, že bylo rozhodnutí děkana negativní, můžete se do 30 dnů ode dne doručení rozhodnutí (poštou do vlastních rukou) využít svého práva podání žádosti o jeho přezkoumání. Žádost se podává rektorovi UP prostřednictvím děkana fakulty. Přezkumné řízení pro daný akademický rok je ukončováno v průběhu měsíce září písemným rozhodnutím rektora UP. Proti rozhodnutí rektora není přípustný opravný prostředek. Rozhodnutí se vyhotovuje písemně a doručuje se uchazeči do vlastních rukou.

Odvolání se podává v jednom vyhotovení, musí být řádně vyplněné, v náležitostech úplné a doručené v písemné podobě (případně datovou schránkou) včas. Odvolání podané e-mailovou korespondencí není akceptovatelné. Z odvolání musí být patrno, proti kterému rozhodnutí směřuje a co se navrhuje. V odvolání uchazeč uvede, v čem spatřuje rozpor rozhodnutí s právními předpisy anebo vnitřními předpisy, popř. s podmínkami přijetí ke studiu. Odvolání musí obsahovat podpis odvolatele.

Pro odvolání můžete využít Vzor odvolání proti nepřijetí ke studiu. V případě, že prostor vymezený na tomto formuláři k uvedení důvodu nestačí, lze připojit formou přílohy pokračování. Z administrativních důvodů doporučujeme opatřit tyto přílohy také jménem a příjmením uchazeče a názvem studijního programu, na který se uchazeč hlásil.

Adresa pro doručení odvolání:

Oddělení pro studium
Fakulta tělesné kultury
Univerzita Palackého v Olomouci
třída Míru 671/117
771 11  Olomouc

Studijní referentka

Pokud máte stále pocit, že si potřebujete ještě něco upřesnit, můžete se obrátit na studijní referentku, která má tento studijní program na starosti:

Mgr. Lenka Hrabalová
studijní referentka
T: +420 585 636 102
E: lenka.hrabalova@upol.cz
místnost: NA 3.06

Oddělení pro studium
Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci
třída Míru 671/117, 771 11  Olomouc

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)