Vyzkoušejte tabatu, vymáčkne z vás maximum

Proděkanka FTK Iva Dostálová nejraději cvičí tabatu a vřele ji doporučuje.
Foto: Jakub Čermák
Neděle 27. prosinec 2020, 7:00 – Text: Martin Višňa

Pohyb je život, tvrdí Iva Dostálová z fakulty tělesné kultury, která šla jako proděkanka příkladem a během koronavirových opatření dala všanc svůj recept na to, jak si udržet fyzičku i v karanténě. Vytvořila sadu karet věnovanou intervalovému cvičení tabata, které si může každý poskládat podle svých možností a potřeb. Proč právě toto cvičení, prozradila pro magazín Žurnál UP

„Vyzkoušela jsem několik cvičebních systémů jako pilates, TRX a další, ale tabata mě oslovila nejvíce. Vymáčknu ze sebe maximum a zároveň procvičím opravdu celé tělo. Cvičím ji asi dva roky a můžu říci, že vidím, jaký vliv má na moji kondici, tedy na kardiovaskulární systém, nebo zpevnění a prorýsování těla,“ říká.

Ke cvičení tabaty není nutný velký prostor a v podstatě je třeba jen cvičební podložka, karty se cviky a notebook nebo nějaký přehrávač hudby. Spojení s hudbou je totiž při tabatě zásadní, určuje tempo a interval samotného cvičení a odpočinku. Klasický interval, který lze ale upravit, je 20 sekund intenzivního cvičení, 10 sekund odpočinku, přičemž po osmi opakováních následuje delší pauza před další sérií.

Pro každou sérii si cvičící vybírá z karet cviky, které střídá, ať už pro dolní či horní končetiny, zaměřené na střed těla nebo pro zvýšení tepové frekvence. Díky hudbě a odpočítávání v ní se lze daleko více soustředit především na samotné precizní provedení cviků a jejich korekci. Cvičení při hudbě zároveň rychle ubíhá a jedince motivuje k výkonu.

„Samozřejmě je dobré si před cvičením něco k základním pozicím přečíst, případně s někým zkonzultovat své možnosti a modifikace cviků, aby cvičení nebylo kontraproduktivní a člověk si spíše ne­ublížil. Pro zpestření cvičení je pak možné využít i různé pomůcky, v domácím prostředí například plastové láhve s vodou jako činky,“ dodává Iva Dostálová, která při tvorbě karet zúročila své bohaté zkušenosti ze zdravotní tělesné výchovy. A navíc si zlepšila i dovednosti v grafických programech, protože jejím dílem jsou nejen textové popisy, ale také kresby jednotlivých cviků.

Karty lze stáhnout na webových stránkách fakulty tělesné kultury zde.

Zpět