V říjnu 2020 se Univerzita Palackého v Olomouci, zastoupená Fakultou tělesné kultury, zapojila do mezinárodního tříletého projektu Erasmus+ Inclusive Playgrounds: Teacher Training Program (PINC). Hlavním řešitelem tohoto projektu je španělská Univerzita v Murcii a kromě České republiky byli do projektu dále zapojeni partneři z Belgie, Itálie, a Řecka. Cílem projektu byla tvorba a implementace vzdělávacích materiálů zaměřených na inkluzivně herní a rekreačně pohybové programy a prostředí. Česká republika, zastoupená Mgr. Janou Tomiškovou, Ph.D (vedoucí projektu za ČR), Mgr. Ladislavem Balounem, Ph.D. a Mgr. Tomášem Vyhlídalem, garantovala vytvoření vzdělávacího materiálu „Praktický průvodce aktivními hrami a úpravami“. V rámci projektu byly vytvořeny metodické materiály, které jsou dostupné v českém jazyce na oficiálních webových stránkách projektu PINC - a jsou zaměřeny na tyto 4 oblasti:
- Inkluzivní procesy ve vzdělávání (průvodce má za cíl poskytnout studentům porozumění základům inkluzivního vzdělávání citlivě zaměřeného na děti se zdravotním postižením.)
- Teoretický průvodce hrou: hra jako pomocník při inkluzi (seznámení studentů s významem hry a se základy designu, metodiky a hodnocení her pro všechny.)
- Praktický průvodce hrou (hry a herní prostředí pro všechny)
- Průvodce vedením vzdělávací komunity: strategie pro zvýšení povědomí o inkluzi (prezentace strategií pro vybudování silných partnerství mezi školou, rodinami a místní komunitou za účelem systematické podpory inkluzivních postupů a hodnot.)
Finální výstupy provází dále praktická „Příručka pro vysokoškolské učitele, lektory, trenéry“.
V pátek 10. března 2023 proběhl na FTK UP v Olomouci odborný seminář, kde byly představeny výstupy projektu PINC. Celkem se akce zúčastnilo více jak 40 pedagogů z oblasti formálního i neformálního vzdělávání.
Projekt PINC byl ukončen v březnu 2023, kdy se uskutečnilo závěrečné setkání všech partneů projektu právě na půdě Fakulty tělesné kultury, Univerzity Palackého v Olomouci. Kromě slavnostního zakončení a prezentování výsledků národních seminářů, kde byly představeny výstupy projektu široké veřejnosti, proběhla také čilá debata nad tématem udržitelnosti projektu a případného podání dalšího navazujícího projektu ve výzvě Erasmus+ pro rok 2024.
Partneři projektu
- University of Murcia
- Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen, Belgium
- CESIE, Italy
- ONCE Fundation, Spain
- Palacký University Olomouc, Czech Republic
- Palermo University, Italy
- University of Thessaly, Greece
Odkazy
https://inclusiveplaygrounds.eu/
https://www.facebook.com/PINCInclusivePlaygrounds