Doktorské studium
Doktorský studijní program (DSP) na FTK UP je zaměřen na vědu, výzkum, vývoj a inovace v kinantropologii. Cílem DSP je výchova samostatných tvůrčích vědecko-výzkumných pracovníků. Studium se řídí vnitřními předpisy a normami UP a obsah studia je určen individuálním studijním plánem, který na návrh školitele schvaluje oborová rada.
Informace o platnosti akreditace DSP Kinantropologie je uvedena na Úřední desce FTK UP.
Oborová rada doktorského studijního programu
Specializace
Školitelé
Prioritizace témat
S cílem zvýšit efektivitu doktorského studia a podporu studentů je nastavena prioritizace vypisovaných témat disertačních prací. Tato prioritizace může být zohledněna v rámci přijímacího řízení do DSP na FTK UP. Záměrem je mimo jiné zajistit, aby studenti měli optimální podmínky pro splnění všech studijních a publikačních povinností, a současně vytvořit příznivé prostředí, které bude zahrnovat i jejich odpovídající finanční ohodnocení.
Byly definovány tři úrovně priorit pro vypisovaná témata disertačních prací:
- Priorita 1: Témata navázaná na zahajovaný výzkumný projekt s dostupnými finančními prostředky pro doktoranda
Témata jsou koncipována tak, aby byla součástí konkrétního výzkumného projektu, jehož řešení je zahajováno (nebo jehož řešení se významně překrývá s předpokládanou dobou studia uchazeče). Projekt a disertační výzkum se vzájemně doplňují a design disertačního projektu je v souladu s cíli výzkumného projektu. Z prostředků projektu je navíc možné krýt mzdové náklady spojené s úvazkem doktoranda. - Priorita 2: Témata navázaná na zahajovaný výzkumný projekt bez dostupných finančních prostředků pro doktoranda
Témata jsou stejně jako v Prioritě 1 úzce provázána s výzkumným projektem, ale v jeho rozpočtu nejsou alokovány finance na úvazek doktoranda. Výhoda pro studenta spočívá zejména v odborném a obsahovém zázemí projektu. - Priorita 3: Témata bez vazby na zahajovaný výzkumný projekt
Témata, která nejsou součástí žádného konkrétního zahajovaného výzkumného projektu, avšak školitel je připraven k nim poskytnout případnému uchazeči podporu při přípravě projektu disertační práce a následně studenta vést. I tato témata jsou plnohodnotná a mohou vést k úspěšnému dokončení studia, nicméně předpokládají větší míru vlastní iniciativy uchazeče i odborného vedení ze strany školitele.
Seznam školitelů a vypsaných témat disertačních prací
Pro aktuální přijímací řízení jsou vypsána tato témata:
Priorita 1
Témata s návazností na výzkumný projekt ReDiKid: Odolné dítě v digitálním světě (OP JAK):
• Dlouhodobý vývoj dětské resilience a její role v prevenci rizikového chování
Anotace: Téma se soustředí na sledování vývoje resilience u dětí v klíčové životní fázi přechodu od pozdního dětství do rané adolescence. Doktorand/ka bude zkoumat, jak se resilience v průběhu času proměňuje, jaké vnitřní (např. osobnostní, behaviorální) a vnější (např. rodinné, školní, digitální či sociální) faktory její vývoj zásadně ovlivňují a které z nich slouží jako klíčové ochranné prvky vůči rizikovému chování (včetně pohybová inaktivity, sedavého chování a nedostatku spánku). Na základě komplexních a opakovaných dotazníkových šetření reprezentativního vzorku rodin nebo objektivních metod u kohorty rodin bude možné identifikovat změny a specifické trajektorie resilience, rozpoznat ohrožené skupiny a navrhnout účinná preventivní doporučení pro praxi.
• Pohybového chování, pohybová a digitální gramotnost v kontextu rozvoje resilience a prevence rizikového chování u dětí
Anotace: Téma se zaměřuje na pochopení, jak každodenní pohybové vzorce, úroveň tělesné zdatnosti, míra pohybové i digitální gramotnosti a celkový životní styl dětí přispívají k formování jejich odolnosti vůči stresu a náročným situacím. Doktorand/ka bude zkoumat, jak konkrétní aspekty pohybového chování (pohybová aktivita, sedavý způsob života, spánek), dovednosti v oblasti digitálního prostředí a schopnost pracovat s informačními zdroji ovlivňují schopnost dětí čelit sociálním či psychickým výzvám.
• Rodinné, školní a zastavěné prostředí ve vztahu k dětské odolnosti
Anotace: Toto téma se zabývá tím, jak rodinné prostředí, školní podmínky, vybavenost, sociální klima ve třídě, okolní zástavba a dostupnost příležitostí k pohybovým aktivitám ovlivňují vývoj odolnosti u dětí. Doktorand/ka bude zkoumat, jak jednotlivé nebo kombinace prostředí (škola, veřejný prostor, přírodní i městské lokality) v součinnosti s rodinným a komunitním zázemím formuje schopnost dětí lépe zvládat zátěž, minimalizovat rizikové projevy a udržovat zdravé návyky.
Pro upřesnění tématu a projektu disertační práce v rámci Priority 1 je možné kontaktovat tyto školitele:
doc. Mgr. Roman Cuberek, Ph.D.; doc. Mgr. Aleš Gába, Ph.D.; prof. Mgr. Jana Pelclová, Ph.D.; doc. Mgr. Dagmar Sigmundová, Ph.D.
Priorita 2
Téma s návazností na výzkumný projekt SUNRISE (International Study of Movement Behaviours in the Early Years):
• 24hodinové pohybové chování (pohybová aktivita, sezení, spánek) u předškolních dětí a jejich rodičů včetně hodnocení kognitivního a motorického vývoje dětí v kontextu rodinného prostředí
Pro upřesnění tématu a projektu disertační práce je možné kontaktovat tuto školitelku: doc. Mgr. Dagmar Sigmundová, Ph.D.
Téma s návazností na výzkumný projekt longitudinální studie změn 24hodinového pohybového chování rodin s dětmi mladšího školního věku (GAČR):
• Změny v 24hodinovém chování rodičů a dětí při přechodu dětí z mateřské školy na základní školu
Anotace: Téma se zaměřuje na sledování (akcelerometrie) změn v pohybové aktivitě, sedavém chování a spánku u dětí a jejich rodičů v průběhu klíčového období přechodu dětí z mateřské školy na základní školu. Součástí výzkumu bude opakované měření (v horizontu 2–3 let) s důrazem na to, jak se mění plnění doporučení pro pohyb a spánek, a také na identifikaci sociálnědemografických faktorů, které mohou tyto změny ovlivňovat. Důležitou roli budou hrát faktory spojené s nárůstem tělesné hmotnosti dětí, u nichž bude zkoumán jejich možný vliv na vznik nadváhy či obezity.
Pro upřesnění tématu a projektu disertační práce Priorita 2 je možné kontaktovat tyto školitele:
prof. Mgr. Erik Sigmund, Ph.D.; doc. Mgr. Dagmar Sigmundová, Ph.D.
Priorita 3
Školitel | Specializace |
---|---|
Reza Abdollahipour, Ph.D. | • The influence of attentional focus instructions on motor performance and learning • Investigating underlying mechanism of attentional focus instructions • The influence of motivation on motor performance and learning • Intervention programs for enhancing motor performance and learning of individuals with special needs • The influence dual-tasking on motor performance of children with and without motor difficulties |
doc. PhDr. Michal Botek, Ph.D. | • Laboratorní screening odezvy organismu na normobarickou hypoxii ve vztahu k predikci vzniku akutní horské nemoci • Hodnocení vztahu mezi úrovní autonomní kardiální regulace a adaptační odezvou na hypoxický trénink • Účinky molekulárního vodíku na odezvu organismu v klidových podmínkách, během zatížení a zotavení • Účinky molekulárního vodíku a aerobního tréninku na odezvu organismu u osob s nadváhou a obezitou |
doc. Mgr. Jan Bělka, Ph.D. | |
doc. Mgr. Roman Cuberek, Ph.D. | • Inovativní metody a přístupy k hodnocení pohybové aktivity • Tělesná zdatnost dětí v České republice v kontextu jejich pohybové aktivity a prostředí |
prof. PhDr. Karel Frömel, DrSc. | • Skladba školní pohybové aktivity v rozdílných edukačních podmínkách • Asociace mezi preferencemi, provozovanými typy a intenzitou pohybových aktivit adolescentů • Verifikace doporučení ke školní pohybové aktivitě |
doc. Mgr. Aleš Gába, Ph.D. | • Hodnocení kombinovaného efektu pohybové aktivity, sedavého chování a spánku na dětskou obezitu pomocí analýzy kompozičních dat • Analýza asociací mezi tělesným složením a pohybovou aktivitou u vybraných populačních skupin – průřezová a prospektivní analýza |
Mgr. Zdeněk Hamřík, Ph.D. | • Volný čas, životní styl a zdravotní chování vybraných skupin populace • Parky, rekreační plochy a dětská hřiště v kontextu komunální politiky a životního stylu obyvatel • Volný čas, rekreační aktivity a aktivní formy cestovního ruchu |
Mgr. Karel Hůlka, Ph.D. | • Rozvoj a ověřování vlastností geolokačních systémů v prostředí sportovních her • Možnosti zatěžování ve sportovních hrách brankového typu • Diagnostika kondiční připravenosti hráčů ve sportovních hrách |
Mgr. František Chmelík, Ph.D. | • Longitudinální sledování asociací pohybového chování a wellbeingu a životní spokojenosti u dětí a adolescentů • Hodnocení 24hodinového pohybového chování (pohybová aktivita, sedavé chování, spánek) u specifických skupin populace |
prof. RNDr. Miroslav Janura, Dr. | • Biomechanická analýza chůze u vybraných skupin populace – stanovení obecných mechanismů chodeckých stereotypů v závislosti na vnitřních funkčních podmínkách jedince a charakteristikách fyzikálního prostředí • Posturální stabilita vybraných skupin populace ve statických, kvazistatických a dynamických situacích |
prof. PhDr. Ivo Jirásek, Ph.D. | • Možnosti překročení stávajícího paradigmatu boje s obezitou a sedavým chováním – transracionální a spirituální techniky • Náboženství, spiritualita, sport • Role pohybu v české tradici výchovy v přírodě a holistické výchově (v diskursu zážitkové pedagogiky) • Zdroje smyslu života (po skončení sportovní kariéry) |
prof. Mgr. Martin Kudláček, Ph.D. | • Kompetence a postoje učitelů tělesné výchovy a studentů učitelství tělesné výchovy ve vztahu k práci v integrované tělesné výchově • Integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve školní tělesné výchově • Vliv specifických programů aplikovaných pohybových aktivit na kvalitu života osob s tělesným postižením, jejich sebepojetí a vybrané motorické kompetence |
Mgr. Michal Kudláček, Ph.D. | • Typologie volnočasových pohybových aktivit v kontextu životního stylu vybraných skupin populace • Struktura a trendy volnočasových pohybových aktivit u vybrané populační skupiny |
prof. PaedDr. Michal Lehnert, Dr. | • Výkonnostní a zdravotně-preventivní účinky tréninkových programů stimulace síly dolních končetin na svalové a nervosvalové funkce u mladých sportovců |
prof. Mgr. Josef Mitáš, Ph.D. | • Verifikace nových technologií k monitoringu pohybové aktivity • Komplexní monitoring PA adolescentů s využitím systému INDARES • Komplexní monitoring PA adolescentů a podmínek prostředí s využitím systému INDARES • Hodnocení PA adolescentů v podmínkách prostředí s využitím objektivních systémů hodnocení prostředí (GPS, GIS, PALMS, MAPS) |
doc. Mgr. Jana Pelclová, Ph.D. | • Hodnocení 24hodinového pohybového chování a spánku na základě intenzity, typu a postury u specifických populací (senioři, pacienti atd.) ve vztahu ke zdraví. |
doc. RNDr. Miroslava Přidalová, Ph.D. | • Hodnocení vybraných parametrů seniorské křehkosti a životní spokojenosti u institucionalizovaných seniorů • Hodnocení vizuomotorické koordinace a paměťových schopností u institucionalizovaných seniorů • prostřednictvím Vienna test systemu • Vliv pohybové aktivity na změny vybraných somatických parametrů u různých populačních skupin • Vliv exogenních činitelů na vybrané somatické charakteristiky u dětí školního věku • Morfologické charakteristiky nohy ve vztahu k tělesným parametrům |
doc. Mgr. Kateřina Raisová, Ph.D. | • Vliv chronických onemocnění dýchacího systému na úroveň pohybové aktivity, na běžné denní aktivity, rovnováhu, toleranci zátěže, symptomy onemocnění a kvalitu života ve vztahu ke zdraví • Vliv plicní rehabilitace u chronických onemocnění dýchacího systému na úroveň pohybové aktivity, na běžné denní aktivity, rovnováhu, toleranci zátěže, symptomy onemocnění a kvalitu života ve vztahu ke zdraví |
prof. Mgr. Erik Sigmund, Ph.D. | • Trendy a koreláty nadváhy/obezity Českých adolescentů vzhledem k socioekonomickému statusu rodin v období let 2002-2018 • Současné trendy v pohybové aktivitě a sedavém chování Českých adolescentů z rodin s odlišným socioekonomickým statusem v období let 2002-2018 • Změny ve stravovacím chování Českých adolescentů vzhledem k jejich tělesné hmotnosti v průběhu let 2002-2018 • Vizualizace dat z HBSC dotazníků |
doc. Mgr. Dagmar Sigmundová, Ph.D. | • Vztah pohybové aktivity a sedavého chování dětí a jejich rodičů s ohledem na faktory rodinného a školního prostředí • Zdravý a aktivní životní styl adolescentů v kontextu rodinného prostředí: HBSC studie |
PhDr. David Smékal, Ph.D. | • Vztah mezi ortodontickou péčí a vznikem temporomandibulární poruchy v dětském a dospělém věku • Efekt vibrace na neuromuskulární kontrolu u pacientů po poranění kolenního kloubu |
doc. Mgr. Zdeněk Svoboda, Ph.D. | • Biomechanická analýza vybraných pohybových úloh |
doc. PhDr. Zbyněk Svozil, Ph.D. | • Školní tělesná výchova, profesní příprava učitelů tělesné výchovy v kontextu moderních a žádaných trendů v přípravě učitelů • Vliv specifických vyučovacích postupů a strategií na efektivitu edukačního procesu v tělesné výchově |
doc. PhDr. Dana Štěrbová, Ph.D. | • Vztahy a sexualita v tělesné výchově • Sexualita a vztahy ve sportu • Stres a jeho zvládání ve sportu |
doc. Mgr. Jana Vašíčková, Ph.D. | • Role zpětné informace v ovlivňování životního stylu adolescentů • Gramotnost v oblasti pohybově aktivního životního stylu adolescentů • Profesní příprava učitelů založená na evidence-based |
Struktura studia
Struktura studia je definována studijním plánem akreditovaného doktorského studijního programu.
Formuláře
Pozvánky na obhajoby disertačních prací
V současné chvíli není plánována žádná obhajobě.