Ve dnech 17.–21. února 2025 se pět studentů fyzioterapie spolu se dvěma vyučujícími zúčastnilo Blended Intensive Programme (BIP) na Escola Superior de Saúde do Alcoitão v Portugalsku. Program byl zaměřen na využití umělé inteligence ve fyzioterapii a přinesl studentům nejen teoretické znalosti, ale i praktické zkušenosti s aplikací AI v tomto oboru. BIP se konal za účasti studentů a pedagogů ze Španělska, Finska, Německa a Portugalska a umožnil mezinárodní spolupráci i sdílení inovativních přístupů. Průběh a dojmy z BIPu popsali naši zástupci na řádcích níže.
V rámci programu ERASMUS+ jsme měli možnost účastnit se Blended Intensive Programme (BIP) zaměřeného na využití umělé inteligence (AI) ve fyzioterapii. Naše zkušenost začala dvěma online setkáními, během nichž nás vyučující uvedli do základních konceptů AI a jejího potenciálu, následně jsme v menších skupinách diskutovali o možnostech jejího využití a sdíleli své dosavadní zkušenosti.
Prezenční část programu proběhla na škole Escola Superior de Saúde do Alcoitão v Portugalsku. Naše fakulta byla zastoupena dvěma vyučujícími a pěti studenty fyzioterapie. Setkali jsme se s dalšími skupinami vyučujících a studentů ze Španělska, Finska, Německa a Portugalska. Program byl intenzivní a zaměřený na různé aspekty využití AI pro studenty fyzioterapie. Během týdne nás vyučující provedli tématy jako AI as a Personal Coach, AI as a Learning Buddy, AI as a Creative Partner, AI as a Research Assistant nebo AI as a Clinical Companion. Zamýšleli jsme se také nad etickými otázkami spojenými s využitím AI. Současně jsme my studenti pracovali v mezinárodních skupinách na projektech, které jsme na konci týdne prezentovali všem účastníkům.
Ve volném čase jsme měli možnost prozkoumat oblast Cascais a Estoril, někteří z nás navštívili i nádhernou Sintru nebo nejzápadnější bod pevninské Evropy, Cabo da Roca. Ve středu večer jsme byli i s ostatními účastníky programu pozváni na společenský večer v restauraci.
Z projektu si odnášíme zásadní myšlenku, že efektivní využívání umělé inteligence nespočívá pouze v pasivním používání existujících nástrojů, ale především v umění formulovat vhodné dotazy (prompty) a vytvářet strategie, které maximalizují kvalitu získaných výstupů. Věříme, že všechny nabyté vědomosti budou užitečné v dalším studiu, při psaní diplomových prací i v budoucí kariéře.
Na závěr bychom chtěli moc poděkovat naší fakultě, našim vyučujícím a zahraničnímu oddělení za podporu a umožnění účasti na tomto projektu. Byla to skvělá zkušenost. DĚKUJEME!
Edita Matúšová, Viktorie Binderová, Petr Findura, Jan Kříž, Kateřina Zajončková, Martin Dvořáček a Ondřej Laštovička