Pro Terezu Křížovou, studentku učitelství tělesné výchovy a francouzské filologie, byla pracovní stáž na Lycée Ker Anna ve Francii perfektní volbou, jak získat zkušenosti a rozvíjet se v obou svých studovaných oborech. Pro Terezu se Bretagne stala druhým domovem, kam se plánuje pravidelně vracet i v budoucnu, a v tomto rozhovoru popisuje proč tomu tak je a jak její pobyt ve Francii probíhal.
Jak ses dostala právě k této stáži?
Zcela náhodou. Na chodbě Filozofické fakulty jsem narazila na nabídku stáže v podobě letáčku vyvěšeného na univerzitní nástěnce. Možnost vyučovat tělocvik ve francouzštině na střední škole zcela odpovídá mé studijní kombinaci, proto jsem neváhala a na danou stáž se přihlásila.
Co bylo nutné zařídit před odjezdem?
Veškerá komunikace probíhá mezi Univerzitou Palackého a hostitelskou organizací. Nejdříve musíte být schváleni zahraničním koordinátorem v podobě menšího pohovoru přes video chat. Dále postupujete dle instrukcí vašich koordinátorů. Nezbytnou součástí zařizování představuje vyplnění Learning Agreementu a žádost o finanční podporu.
Můžeš popsat svůj pracovní den?
Hlavní náplní pracovní stáže je zejména asistence v hodinách tělesné výchovy a angličtiny. Mimo jiné máte však možnost zapojit se do rozmanitých školních aktivit a tímto způsobem přispět rozvoji multikulturního kontextu na škole. Ať se již jedná o "Open Mind Café“, kdy s vámi studenti mohou otevřeně mluvit v polední přestávce o svých problémech, nebo se vás ptají na cokoliv zajímavého z vašeho života v České republice. Další zajímavou aktivitou bylo večerní cvičení se studenty z internátu, jehož cílem je zprostředkovat spektrum sportovních aktivit, se kterými nemají možnost se běžně setkat během hodin tělocviku. S nejstaršími studenty jsem zároveň provedla výzkum ohledně pohybové aktivity, který představuje část mé diplomové práce.
Stáž byla částečně narušena nepříjemnou situací Covid-19, jež zasáhla rovněž severozápadní část Francie. Kvůli tomu jsem pokračovala ve své práci ve formě home office a vytvářela jsem dokumenty do hodin angličtiny a sportu pro studenty.
Po ukončení karantény zůstala Lycée Ker Anna až do konce školního roku zavřená. Proto jsem pokračovala tvorbou sportovních tutoriálů pro studenty. Zároveň jsem měla možnost se podílet na školním životě na základní škole v Hennebont, kde jsem každý den vedla hodiny sportu pro všechny třídy. S celou školou jsem nacvičila závěrečné taneční představení, kterým jsme úspěšně zakončili školní rok.
Kde jsi bydlela a jak ses stravovala?
Ubytování mi bylo zajištěno hostitelskou organizací. Jednalo se o moderní jednolůžkový pokoj s vlastní koupelnou, připojením na internet a veškerým potřebným vybavením. Bydlela jsem na internátu společně s ostatními studenty Ker Anna a s další asistentkou Easterií z Ghany. Snídaně a večeře jsem tedy měla možnost trávit v rodinném okruhu studentů z internátu a úžasných vychovatelek. Obědy trvají ve Francii zpravidla mnohem déle než u nás. V jídelně pro profesory se začíná předkrmem a dlouhou debatou (nejčastěji o neustále se měnícím bretonském počasí). Hlavní chod se nesmí obejít bez klasické stereotypní francouzské bagety a sklenky vína. Francouzi mají také širokou škálu výběru odlišných druhů dezertů – jogurty, sýry, ovoce a sladké dezerty. Mimo školní jídelnu je pro asistentky k dispozici menší kuchyň k přípravě vlastního jídla.
Francouzské speciality jsem nadále poznávala cestováním po jednotlivých departementech Bretagne a rovněž díky rodinám profesorů, u kterých jsem často trávila víkendy. Nejvíce jsem si oblíbila kombinaci mušlí s hranolky – Moules frites, koláče – Far breton či Kouign Amann, karamelové Riz au lait a samozřejmě slané palačinky z tmavé mouky – Galettes.
Po uzavření lycea v polovině stáže, mi bylo nalezeno nové útočiště po dobu 2 měsíců v rodinném domě mé francouzské koordinátorky Gwen. Usměvavá, akční a velmi ochotná rodina Le Mélédo se stala nedílnou součástí mého života. Společně jsme vytvořili neobyčejně pevné přátelské pouto, díky kterému mám důvod se do Bretagne stále vracet.
Jak jsi trávila volný čas? Měla jsi možnost cestovat?
Cestování je mou vášní, proto jsem na internátu trávila minimum svého času a naplno využila krásného počasí k uskutečnění svých cest. Pár týdnů po příjezdu mě v únoru čekaly dvoutýdenní zimní prázdniny, během kterých jsem podnikla menší Tour de Bretagne. Veškerý volný čas jsem měla možnost trávit v okruhu svých francouzských přátel. Bretonské toulky byly bohužel znepříjemněny pandemií koronaviru. Po uklidnění situace jsem naštěstí nadále pokračovala ve vytváření těch nejkrásnějších vzpomínek v kouzelném prostředí s báječnými lidmi.
Když si odmyslíš cestování, jak jsi vyšla se stipendiem?
Ubytování a stravu během týdne jsem měla zadarmo. Jídlo jsem si zajišťovala pouze přes víkendy. Kromě univerzitního stipendia mi škola poskytla měsíční plat. Se stipendiem jsem si tedy vyšla naprosto dokonale.
Cítila ses v zemi bezpečně?
Ačkoli Bretagne patří k prvotním regionům nakaženým koronavirem, počet úmrtí byl v průběhu pandemie paradoxně nejmenší z celého území Francie. Dodržováním nezbytných opatření jsem se cítila bezpečně, a proto jsem se rozhodla o pokračování a měsíční prodloužení své stáže. Na základní škole byly v rámci opatření zavedeny nezbytné rozestupy 1 metru, umývání a dezinfekce rukou před a po přestávkách mezi vyučováním, omezení sdíleného sportovního materiálu a povinné nošení roušky ze strany personálu. Se zlepšující se situací nakonec docházelo k postupnému uvolňování opatření. Pandemii jsme však nepodcenili a bojovali za ochranu sebe i druhých až do konce školního roku.
Obyvatelé Bretagne žijí poklidným, přátelským a bezstarostným životem, z toho důvodu se není potřeba strachovat o bezpečnost v regionu. Jediné nebezpečí spočívá při vašem odjezdu, kdy si vás chtějí nechat v Bretagni napořád a návrat domů je téměř nemožný.
Na co by si studenti chystající se do této země měli dát pozor?
K usnadnění vašich cest máte k dispozici školní auto. Počítejte však s tím, že Bretagne je všeobecně známá největším počtem kruhových objezdů ve Francii. Situace na silnicích není tedy vždy úplně přehledná.
Dostala jsi se někdy do problémů kvůli odlišné kultuře nebo zvyklostem?
Nikdy jsem se naštěstí do žádných multikulturních problémů ve Francii nedostala. Naopak jsem velmi ocenila vzájemný respekt, objevování a propojení české, francouzské i ghanské kultury v kombinaci s ojedinělými zvyklostmi každého národa.
Liší se nějak stereotypní zobrazení země, které známe z médií a pop kultury, od reality?
Ve spojitosti s francouzským pečivem si každý jako první představí bagetu. Tu však Francouzi nenazývají klasickou bagetou, nýbrž obyčejně chlebem – le pain. Na druhou stranu, masivní konzumaci baget vnímám nadále jedním z největších reálných stereotypů. Nacionalismus patří k dalším pravdivým stereotypům. Francouzi jsou hrdí na svou vlast, tím pádem občas odmítají komunikaci s turisty v angličtině.
Co považuješ za největší přínos svého pobytu ve Francii?
Abych byla upřímná, ze všeho nejvíc si vážím nalezení mnoha přátel a vytvoření těch nejkrásnějších vzpomínek, na které budu nostalgicky vzpomínat celý život. Ještě nikdy jsem necítila, že někam ve světě patřím právě tak, jako do Bretagne. Dále značně oceňuji zlepšení úrovně francouzštiny, obohacení slovní zásoby bretonského jazyka a možnost rozvoje vlastní kreativity.
Merci za tuto jedinečnou příležitost a kenavo Bretagne!
Doporučila bys stáž v zahraničí i ostatním studentům a proč?
Danou stáž vřele doporučuji všem, kteří se chtějí zlepšit v komunikačních dovednostech francouzského jazyka. Pokud chcete zároveň prožít část stáže objevováním místních tajemných útesů, skal a kamenných domečků, Bretagne je ideální příležitostí. Mé nadšení snad ani nelze popsat slovy, musíte to prostě zažít na vlastní kůži!