Jak může vypadat výuka, která propojuje pohyb, důvěru a zážitkové učení? Díky výukové mobilitě Michala Petra z Katedry rekreologie na West University of Timisoara v Rumunsku se otevírají nové možnosti spolupráce v oblasti výchovy v přírodě a zážitkové pedagogiky. Tato mobilita navázala na dubnovou návštěvu kolegů z West University of Timisoara na půdě FTK při příležitosti našeho International Teaching Weeku.
Díky spolupráci s Assoc. Prof. Martinem Domokosem se podařilo realizovat pilotní workshop zaměřený na dobrodružnou výchovu, který přinesl hmatatelné výsledky. Workshopu se zúčastnilo přibližně 20 studentů a pedagogů, kteří společně objevovali potenciál nízkých lanových překážek jako nástroje pro rozvoj osobnosti, týmové spolupráce a budování důvěry. Program se soustředil jak na teorii (materiály, bezpečnost, metodika), tak na praxi – včetně samotné stavby překážek v areálu fakulty.
Tento přístup je pro rekreologii přirozený, ale v rumunském kontextu zatím méně rozšířený. Právě proto je výměna zkušeností cenná pro obě strany. Diskutovalo se nejen o možnostech zařazení prvků výchovy v přírodě do výuky, ale také o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti zážitkové pedagogiky. Velkým tématem bylo i zapojení studentů do realizace a vedení programů – tedy aktivní role, která studentům umožňuje učit se zážitkem a vede k odpovědností.
Obě strany mají zájem posunout spolupráci ještě dál. Plánuje se hledání způsobů, jak financovat mobilitu rumunských pedagogů do České republiky, kde by mohli navázat na společně vytvořený program, účastnit se dalších seminářů a přispět svými zkušenostmi k výuce naší fakulty. Výhledově se obě strany shodly i na možnosti společného výzkumu – konkrétně v oblasti resilience u mládeže a mladých dospělých v českém a rumunském kontextu. Téma, které je aktuální a zároveň přirozeně propojuje teorii, praxi i hodnoty, na kterých stojí rekreologie.
Výjezd Michala Petra tak nepředstavuje pouze jednorázovou aktivitu, ale impulz k systematické mezinárodní spolupráci, která obohatí jak studenty, tak vyučující a může otevřít nové možnosti spolupráce. „Společný workshop ukázal, že lanové překážky nejsou jen o fyzické aktivitě – jde hlavně o budování důvěry, spolupráce a sebereflexe. Věřím, že jsme tím položili základy pro smysluplnou spolupráci,“ dodává Michal Petr.