Studenti vyrazí s handicapovanými přes hranice (ne)možného

Z loňské expedice. Foto: archiv katedry aplikovaných pohybových aktivit
Thursday 13 April 2017, 10:15 – Text: Martin Višňa

S mottem Přes hranice (ne)možného a ještě dál vyjedou na začátku května studenti katedry aplikovaných pohybových aktivit Fakulty tělesné kultury Univerzity Palackého na Expedici přes bar. Pod dohledem vyučujících zprostředkují jako průvodci desítce osob se zdravotním postižením nevšední cestovatelské a sportovní zážitky, které by jim možná jinak zůstaly zapovězeny.

Na expedici se studenty vyrazí vozíčkáři, lidé se zrakovým, sluchovým a také mentálním postižením. „Snažili jsme se pokrýt co nejvíce druhů zdravotního postižení. Zaměřovali jsme se ale třeba i na to, jakou mají zájemci motivaci k účasti na expedici. Nejčastěji uváděli možnost poznat novou kulturu, možnost dostat se na chvíli z běhu všedního dne, ale také že se chtějí podívat do zahraničí, protože se tam dosud nedostali, či zažít nabízené outdoorové aktivity, protože s nimi nemají zkušenosti. Někteří také uvedli, že chtějí prostřednictvím expedice poznat sami sebe,‟ uvedla za organizátory Kateřina Faltusová.

Někteří účastníci se už nemohou startu expedice dočkat, jako například osmadvacetiletý vozíčkář Eustach Janoušek. Ten rád píše povídky a organizátoři zvažují, že ho zaúkolují vedením kroniky expedice. „Od doby, kdy se přihlásil, prý pořádně nespal. A když jsem mu volala, že byl vybrán, tak se rozbrečel radostí,‟ prozradila Faltusová.

Na účastníky expedice čeká desetidenní nabitý program v rakouských a švýcarských Alpách, také třeba v Lichtenštejnsku. Itinerář čítá místa jako Solná komora, Innsbruck, Davos nebo Svatý Mořic, v plánu jsou pěší a cyklistické výlety včetně výstupu na třítisícový vrchol Piz Nair, vodní turistika a zdolávání ferrat.

„Uskutečnění expedice vyjde na zhruba 300 tisíc. Třetinovou částkou se na nákladech podílejí sami studenti, účastníci platí polovinu rozpočtované částky na dopravu a ubytování, která činí sedm tisíc. Podali jsme také několik žádostí o podporu na různé organizace a část nákladů na ubytování se nám podařilo pokrýt výtěžkem z uskutečněného benefičního večera, kde se dražily zážitky s námi a kde vystupovali akademici z fakulty,‟ přiblížil další z organizátorů Michal Šmíd.

Podporu studenti hledají také prostřednictvím crowdfundingové kampaně, kterou spustili na portálu Nakopni.me. Přispěvatelé si mohou vybrat výši příspěvku a k tomu se vážící odměnu. Začíná se od stokoruny s dobrým pocitem, v nabídce jsou dále suvenýry a pohlednice z cesty nebo třeba vlastnoručně malované plátěné tašky. Zajímavá může být možnost zažít den studenta fakulty tělesné kultury za tisíc korun.

„Budeme rádi za každý příspěvek, za každou podporu, která povede ke zdárné realizaci expedice. Sami z našich peněz bychom totiž něco takového nedokázali,‟ zakončují organizátoři. Podpořit je můžete ZDE

Expedice přes bar je vzdělávací projekt katedry aplikovaných pohybových aktivit Fakulty tělesné kultury Univerzity Palackého, prostřednictvím nějž studenti navazujícího magisterského studia pomáhají osobám s postižením překonávat bariéry a posouvat své vlastní hranice a zároveň získávají praktické zkušenosti pro realizaci akcí pro osoby se zdravotním postižením při výkonu svého budoucího povolání. V minulosti již studenti uspořádali expedice ve Skandinávii nebo v Dolomitech. 

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)