KU Leuven patří dlouhodobě mezi nejoblíbenější studijní destinace studentů fyzioterapie toužících po zahraniční zkušenosti. Obzvláště pak, pokud se specializují na neurorehabilitaci či oblast fyzioterapie a duševního zdraví. Adam Kašpárek se ze svého pobytu vrátil nadšený a obohacený o nové fyzioterapeutické přístupy hojně probírané s fyzio studenty z celého světa.
Na jaké univerzitě a v jakém semestru jsi absolvoval studijní pobyt?
Můj pobyt se uskutečnil na Katholieke Universiteit v Belgickém Leuvenu.
Proč jsi zvolil právě tuto univerzitu?
Především kvůli kvalitě a obsahu tamního studia. Mezi mé oblíbené oblasti fyzioterapie patří neurorehabilitace, ať už dospělá či dětská. Na obojí se v Leuvenu specializují a co do výzkumu jsou jednou z předních evropských univerzit. Do velké míry mě už dopředu oslovila také specializace „Fyzioterapie a duševní zdraví“, což je vedle neurologie můj další velký zájem.
Měl jsi v průběhu studijního pobytu podporu ze strany českých a zahraničních koordinátorů? V čem ti pomohli?
Podpora byla fantastická. Především pomoc s vyplňováním důležitých papírů moc oceňuji. Pro mě samotného je to nutné zlo, ve kterém někdy plavu a koordinátoři z obou břehů mě několikrát zachránili.
Jaká byla náročnost studia, průběh předmětů, docházka, plnění úkolů a zkoušek?
Sám jsem měl v rozvrhu zapsaných sedm předmětů. Ty byly strukturované do přednášek (většinou dvouhodinových) a někdy i praktik. Tak jak to chodí u nás, praktika byla mnohdy povinná, přednášky nikoliv. Každopádně ale stálo za to na ně chodit, protože tím se otevírala cesta k otázkám a podnětným diskusím. V průběhu semestru se mnoho povinností nehromadilo. Snad jen povinná a doporučená čtení studií, o které se některé přednášky opíraly. Hlavní nápor přišel až ve zkouškovém období, jehož náročností spousta spolužáků strašilo. Nemusíte se ale bát, my, výměnní studenti, jsme to letos zvládli všichni čtyři. Co se týká samotných zkoušek, na univerzitě si docela libují v testech s otevřenými odpověďmi, které zvládnou pokrýt velkou část měsíce studovaného obsahu.
Doporučil bys zájemcům o studium na této škole zapsat si nějaký konkrétní předmět, který tě nadchnul/který byl obzvláště zajímavý?
Skoro všechny mé předměty mě obzvláště nadchly. Byly to z programu fyzioterapie – Physiotherapy in Mental Health, Neurorehabilitation in Children, Rehabilitation in Degenerative Neurological Disorders. Z programu psychologie na tamní fakultě – Topics in Behavioural Neuroscience, Neurocognitive Development over the Lifespan.
Můžeš popsat své zkušenosti s ubytováním a stravováním? Mohl jsi využít studentské koleje?
Společně se spolužačkami Klárkou a Barčou jsem bydlel na koleji Loyola International Nachbahr Huis. Jde o ekonomicky velmi výhodný výběr. Hodnota ale nakonec tkvěla v moc fajn mezinárodní komunitě. Vedení koleje pořádá pro studenty během semestru dokonce výlet a několik akcí s účelem budování dobrých vztahů. Zároveň se taky od vás očekává, že se na tomto komunitním soužití budete chtít podílet a nebudete místo brát jen jako pouhé ubytování. Pokud se pro ni rozhodnete, počítejte se dvou/třílůžkovým pokojem. Kuchyň, záchody a sprchy pak sdílí celá jedna „Unit“ o počtu asi deset lidí.
Jak jsi trávil volný čas? Měl jsi možnost cestovat?
Velká většina mého volného času se rozdělila mezi sport a samostudium (Nebojte, k tomu nikoho netlačí škola. To byla svobodná volba.). Právě sportovních možností je ve městě nepřeberné množství. Já nejvíc chodil na lezeckou stěnu a do beachvolejbalové haly. Fakulta pak organizuje vedené hodiny všeho, na co si vzpomenete od taichi, přes parkour až po jízdu na kajaku. Čas na cestování taky byl. Já vyrážel hlavně na skály, lézt se svými novými kamarády. Pro ostatní lezce se určitě hodí registrovat do klubu LUAK, který pořádá výlety do skal i sešlosti ve městě.
Jak jsi vyšel se stipendiem? Musel jsi mít našetřeno?
Každý mě strašil, že si ze stipendia v Belgii nezaplatím ani ubytování a budu muset mít pořádný finanční polštář. Realita byla taková, že mi ještě pár set eur zbylo. Asi za to může kombinace levnějšího bydlení a velmi nízká konzumace alkoholu. To se jednomu totiž prodraží, když se do toho v Belgii opře.
Cítil ses v zemi bezpečně?
Pokud jsem zrovna při pobytu ve skalách nebyl v několikametrovém odlezu nad posledním jištěním, tak jsem se cítil naprosto bezpečně. Nebyl jsem účasten žádného násilí a okraden jsem byl jen jednou, když jsem spal ve vlaku. Ztratil se mi obal na laptop, naštěstí bez cenného obsahu.
Na co by studenti chystající se do této destinace měli být připraveni nebo si dát pozor?
Pokud máte rádi přírodu a hory tak jako já, připravte se, že budete pár měsíců trochu naříkat. To ale asi není nová informace. Mám ale opravdu zkušenost, že pobyt v zemi s tak hustým osídlením a většinou času strávenou mezi lidmi ve městě byly pro mou psychiku místy náročnější, než jsem sám čekal.
Liší se nějak zobrazení země, které známe z médií, od reality? Co tě nejvíce překvapilo?
Na to neznám odpověď. Nemám tušení, jak je u nás Belgie prezentovaná v médiích. Pardon. Překvapením bylo zjištění, že vlastně alespoň trochu té přírody ještě někde mají.
Co považuješ za největší přínos svého studijního pobytu?
Pobyt v tak neuvěřitelně různorodém kolektivu nejen studentů fyzioterapie. Právě s fyzioterapeuty jsme ale mohli diskutovat terapeutické přístupy napříč celým světem, což bylo skvělé. Hlavně jsem ale získal spoustu přátel a troufnu si tvrdit, že alespoň některé z těchto vztahů mají potenciál růst dál místo skončení v den mého odjezdu.
Doporučil bys studium na této univerzitě i ostatním studentům? Pokud ano proč?
Myslím, že z mých výpovědí se dá vyčíst, že bych univerzitu moc rád doporučil. Doporučil bych ji ale člověku, který na Erasmus chce jet spíš za studiem než za zážitky a nekonečnou párty. Tu teda v Leuvenu můžete mít celý semestr taky, ale pak asi zažijete pár těžkých chvil ve zkouškovém.
Je ještě něco, co bys chtěl dodat a zdůraznit?
Asi to, že se, co do skladby předmětů, dost liší letní a zimní semestr. Pro magistry by mohl být možná obsahově o něco bohatší zimní semestr, kdy mají Leuvenští magisterští studenti víc předmětů, kdežto v letňáku mají spíš praxe (na které se nedostanete). V letním semestru ale zase začíná přípravný premagisterský program, který nabízí takový komplexní průřez budoucími magisterskými specializovanými obory. Takže máte vše v jednom, ale ne tolik do hloubky, jako v zimním semestru s magistry. Nutno říct, že ale v letňáku vstupujete do čerstvě formujícího se kolektivu studentů z celého světa a dost snadno se stanete součástí jejich party, což bylo k nezaplacení.