Mgr. Michal Šafář, Ph.D.

Employee photo
Contact

585636001,585636375

Katedra společen. věd v kinantropologii

Fakulta tělesné kultury

FTK NA budova děkanátu

NC 4.21

odborný asistent - děkan

Functions & membership in academic & non academic bodies:

  • Vedoucí katedry/ústavu/kliniky (1. 3. 2006 – 31. 12. 2010)
  • Člen AS fakulty (2. 5. 2008 – )
  • Vedoucí katedry/ústavu/kliniky (1. 1. 2011 – )
  • Děkan (9. 2. 2018 – 8. 2. 2022)

Vědecká společnost

  • Česká lékařská společnost J.E. Purkyně - Česká psychoterapeutická společnost (člen, 2004–)
  • Českomoravská psychologická společnost (člen, 2002–)
  • Asociace psychologů sportu ČR (předseda, 2011–2015)

Odborná komise

  • Etická komise Českomoravské psychologické společnosti (člen, 2011–2015)

Státnicová komise

  • Učitelská způsobilost (člen, 2009–)
  • Pedagogická způsobilost (člen, 2009–)

Jiné komise a orgány

  • Komise pro rigorozní zkoušky (člen, 2012–)
Selected publications
Bělka J., Hůlka K., Šafář M. Small-sided games versus continuous endurance training in female handball players. Journal of Human Kinetics. 2023. (ČLÁNEK)
Frömel K., Šafář M., Jakubec L., Groffik D., Žatka R. Academic stress and physical activity in adolescents. Biomed Research International. 2020. (ČLÁNEK)
Bělka J., Hůlka K., Šafář M., Weisser R., Miková L. Analysis of the fitness level in elite handball players (U16 and U18) between 2003 and 2013. Journal of Physical Education and Sport. 2016. (ČLÁNEK)
Bělka J., Hůlka K., Šafář M., Weisser R., Chadimová J. Beach handball and beach volleyball as means leading to increasing physical activity of recreational sportspeople. Journal of Sports Science. 2015. (ČLÁNEK)
Bělka J., Hůlka K., Šafář M., Weisser R., Samcová A. Analyses of time-motion and heart rate in elite female players (U19) during competitive handball matches. Kinesiology. 2014. (ČLÁNEK)
ČLÁNEK
Frömel K., Groffik D., Kudláček M., Šafář M., Zwierzchowska A., Mitáš J. The differences in physical activity preferences and practices among high versus low active adolescents in secondary schools. Sustainability. 2022.
Frömel K., Groffik D., Valach P., Šafář M., Mitáš J. The impact of distance education during the COVID-19 pandemic on physical activity and well-being of Czech and Polish adolescents. JOURNAL OF SCHOOL HEALTH. 2022.
Chmelík F., Frömel K., Groffik D., Šafář M., Mitáš J. Does vigorous physical activity contribute to adolescent life satisfaction? International Journal of Environmental Research and Public Health. 2021.
Bělka J., Hůlka K., Riedel V., Šafář M. Effect of small sided game duration with floater player on internal and external load of female handball players. Polish Journal of Sport and Tourism. 2021.
Hrdlička F., Větvička J., Bendová V., Beran J., Bunganič B., Krejčí P., Kroček L., Monhart V., Mühlfeit J., Rákosník P., Stejskal P., Šafář M., Veselka J., Vítek L. Komplexní interdisciplinární pohled na návrat ke sportu po prodělání infekce covid-19. Vnitrni Lekarstvi. 2021.
Frömel K., Groffik D., Mitáš J., Dygrýn J., Valach P., Šafář M. Active travel of Czech and Polish adolescents in relation to their well-being: Support for physical activity and health. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2020.
Frömel K., Jakubec L., Groffik D., Chmelík F., Svozil Z., Šafář M. Physical activity of secondary school adolescents at risk of depressive symptoms. JOURNAL OF SCHOOL HEALTH. 2020.
Bělka J., Hůlka K., Gebresellasie A., Šafář M. Vliv doby trvání průpravné hry (4 proti 4) na vnitřní a vnější zatížení hráček házené. Studia Kinanthropologica. 2018.
Bělka J., Hůlka K., Machová I., Šafář M., Weisser R., Bellar D., Hoover D., Judge L. Effects of environmental context on physiological response during team handball small sided games. International Journal of Exercise Science. 2017.
Bělka J., Hůlka K., Weisser R., Šafář M., Sigmund M. Průpravné hry s klouzavou hráčkou v tréninku házené. Studia Kinanthropologica. 2016.
Bělka J., Hůlka K., Šafář M., Dušková L., Weisser R., Riedel V. Time-motion analysis and physiological responses of small-sided team handball games in youth male players: Influence of player number. Acta Gymnica. 2016.
Bělka J., Hůlka K., Šafář M., Weisser R., Dušková L., Kristek J. Analysis of the diference between the subjective load intensity perception and real heart rate of male and female players in handball training. Acta Universitatis Matthiae Belii, Physical Education and Sport. 2015.
Svozil Z., Frömel K., Chmelík F., Jakubec L., Groffik D., Šafář M. Mental load and its compensation by physical activity in adolescents at secondary schools. Central European Journal of Public Health. 2015.
Botek M., Stejskal P., Šafář M., Smékal D. Autonomic nervous systém assessment in recreational half marathon runners. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica. 2011.
VRBOVÁ T., Šafář M. Value orientations and motovational structures in dance students. International Journal of Social Sciences and Humanity Studies (online). 2011.
Krejčíková L., Šafář M. The changes of stress-coping strategies in winter course participants. Journal of Outdoor Activities. 2010.
Šafář M. Může sportovní psycholog zařídit vítězství? Psychologie dnes. 2008.
Šafář M. Adrenalin letí! Psychologie dnes. 2007.
Šafář M. Agrese jako pramen sportu. Psychologie dnes. 2007.
Šafář M. Psychologická intervence u vrcholových sportovců. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Facultas Philosophica, Politologica. 2006.
Šafář M. Životní cesta za dobrým druhem. Gymnasion. 2005.
PŘÍSPĚVEK VE SBORNÍKU
Kudláček M., Šafář M., Šiška E. Evaluation of physical self-perception of athletes and non-athletes with physical disabilities - use PSPP questionnaire. 15th international symposium Adapted Physical Activity. 2005.
Kudláček M., Šafář M., Šiška E. Evaluation of physical self-perception using PSPP questionnaire. In Suchomel A., Vodičková S., Antoš R. (Eds.) Proceeding of abstracts international scientific conference Physical education and sport 2004, Liberec - Euroregion Nisa. 2004.
Kudláček M., Šafář M., Šiška E. Měření fyzického sebepojetí pomocí dotazníku PSPP. In Suchomel A., Volf M. (Eds.) Conference proceedings Physical education and sport 2004, Liberec - Euroregion Nisa. 2004.
Šafář M. Agresivita jako zdroj sportovní aktivity. Pohyb a zdraví : sborník z 2. mezinárodní konference. 2001.
Šafář M. Psychologie v kinantropologii. Humanitní základy kinantropologických studií. 2001.
KNIHA - CELEK
Štěrbová D., Pernicová H., Krol P., Šafář M. Sportovní psychologie. In Harvanová J. (Eds.) 2022.
Cuberek R., Gába A., Svoboda Z., Pelclová J., Chmelík F., Lehnert M., Šafář M., Frömel K. Chůze v životě žen se sedavým zaměstnáním. 2014.
Pastucha D., Bartůňková .., Filipčíková R., Gallo J., Havlíček P., Hyjánek J., Kalina R., Konečný P., Langer F., Maráček R., Malinčíková J., Přidalová M., Sovová E., Šafář M. Tělovýchovné lékařství - vybrané kapitoly. 2014.
Sigmund M., Kvintová J., Šafář M. Vybrané kapitoly z manažerské psychologie. 2014.
Cuberek R., Gába A., Svoboda Z., Pelclová J., Chmelík F., Lehnert M., Šafář M., Frömel K. Walking in the lifestyle of elderly women with sedentary occupation. 2014.
Šafář M. Asertivní výcvik. 2013.
Šafář M. Koučink. 2013.
Šafář M. Mentální trénink. 2013.
Šafář M. Psychologie sportu. 2013.
Šafář M. Psychologie zdraví. 2013.
Šafář M. Psychosociální výcvik. 2013.
Šafář M. Psychotrénink. 2013.
KAPITOLA V KNIZE
Groffik D., Górna-Łukasik K., Frömel K., Šafář M. Stres szkolny a dzienna aktywność fizyczna uczniów. In Polechoński J., Skalik K. (Eds.) Współczesne problemy wychowania fizycznego część 4. 2021.
Šafář M. Psychické aspekty sportovního výkonu. Tělovýchovné lékařství. 2014.
ABSTRAKT
Judge L., Bělka J., Hůlka K., Machová I., Šafář M., Weisser R., Hoover D. Effects of environmental context on physiological response during team handball small sided games. Medicine and Science in Sport and Exercise. 2016.
Kirchner J., Šafář M., Chaloupková K. Psychosociální proměna sportu ve vztahu k tréninkovému procesu a praxi tělovýchovného lékaře. Medicina sportiva Bohemica et Slovaca. 2015.
Kirchner J., Šafář M., Marešová R. Akreditované vzdělávání v oblasti sportovní psychologie jako vhodný doplněk kompetencí tělovýchovného lékaře. Medicina sportiva Bohemica et Slovaca. 2014.
Šafář M. Využítí mentálního tréninku pro podporu regenerace vrcholových sportovců. Medicina sportiva Bohemica et Slovaca. 2014.
KLIMEŠOVÁ I., Riegerová J., Jakubec A., Šafář M., Stejskal P., KAPUŠ O., PŠURNÝ M. Intervention programme focused on improving the quality of life of seniors. In Jirásek I., NAJMANOVÁ K. (Eds.) Sport and Physical Culture in the Mirror of the Social Sciences (Abstract). 2011.
PŘEDNÁŠKA NEBO POSTER
Chmelík F., Šafář M., Jakubec L., Svozil Z., Frömel K. Physical activity of adolescents at risk of depressive symptoms. 2019.
Kudláček M., Šafář M., Šiška E. Evaluation of physical self-perception of athletes and non-athletes with physical disabilities - use PSPP questionnaire. 15th international symposium Adapted Physical Activity. 2005.
Šafář M. Agresivita - jeden ze zdrojů sportovní aktivity. Slovenská mezinárodní konference FEPSAC. 2004.
Kudláček M., Šafář M., Šiška E. Měření fyzického sebepojetí pomocí dotazníku PSPP. The 3rd International Scientific Conference "Physical Educaion and Sport 2004". 2004.
Šafář M. Psychoterapeutická změna u dlouhodobě nezaměstnaných zdravotně postižených klientů. Mezinárodní psychoterapeutická konference v Luhačovicích. 2003.
KONFERENCE, WORKSHOP - USPOŘÁDÁNÍ
Štěrbová D., Svozil Z., Krol P., Šafář M. Sport a sexualita v trenérské praxi II. 2023.
PROJEKT
Háp P., Kudláček M., Šafář M., Ješina O., Kudláček M., Vašíčková J., Formánková S., Svozil Z., Bělka J., Dub J., Poláková M., Petr M., Harvanová J., Svoboda A., Vyhlídal T., Pernicová H., Půža M., Tavel P., Baloun L. Společenství praxe pro rozvoj sociálních a občanských kompetencí: zkušenostní učení s využitím pohybových her, psychomotoriky, výchovy v přírodě a dramatické výchovy. MŠMT. 2016.
Válková H., Šiška E., Šafář M. Profesně poradenské centrum FTK UP. Fond rozvoje vysokých škol, tematický okruh E2 - Informační centra, vysokoškolské knihovny a poradenská centra. 2002.
ZÁVĚREČNÁ PRÁCE
Current courses
Course title Department/Abbrev. Semester Type Classes
Mental training KSK/KMTR ZS 4
Mental training KSK/KMTR ZS Se 8
Mental training KSK/KMTRE ZS 4
Mental training KSK/KMTRE ZS Se 4
Mental training KSK/KMTRX ZS Se 0
Mental training KSK/KMTRX ZS 0
Sports Training 2. KAS/KSPT2 ZS Se 8
Sport Psychology KSK/ZPSS LS Se 4
Sport Psychology KSK/ZPSS LS 3
Bicycling - camp KAS/KCYKL LS Se 0
Bicycling - camp KAS/KCYKL LS 3
Sport Psychology KSK/KPSS LS Se 2
Sport Psychology KSK/KPSS LS 3
Sport and P.E. Psychology KSK/KPSTV ZS Se 2
Sport and P.E. Psychology KSK/KPSTV ZS 3
Psychology of Sport and Health KSK/KPSZD ZS 3
Psychology of Sport and Health KSK/KPSZD ZS Se 2
Social aspects of sport KSK/KSASP LS Se 5
Selfassesment KSK/KSSEB ZS Se 10
Selfassesment KSK/KSSEB ZS 4
Sport Psychology KSK/KZPS LS 3
Sport Psychology KSK/KZPS LS Se 2
Sport Psychology KSK/KZPSS LS Se 2
Sport Psychology KSK/KZPSS LS 3
Sport and P.E. Psychology KSK/PSTV ZS 3
Sport and P.E. Psychology KSK/PSTV ZS Se 2
Psychology of Sport and Health KSK/PSZD ZS Se 2
Psychology of Sport and Health KSK/PSZD ZS 3

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)