Povinně zveřejňované informace o projektech
MPSA – Move and Play the Stress Away
Číslo projektu: 2023-1-PL01-KA220-SCH-00015808
Zařazení projektu: Erasmus +, KA2 – Cooperation partnerships in school education, KA220.
Trvání projektu: 2023-2026
Řešitelský tým za Českou republiku: PhDr. Iva Klimešová, Ph.D. a Mgr. Julie Wittmannová, Ph.D. z Fakulty tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci
Partneři projektu
- FUNDACJA GRATOSFERA, Polsko
- ROGERS FOUNDATION FOR PERSON-CENTRED EDUCATION, Maďarsko
Popis projektu
Projekt je zaměřen na oblast podpory získávání klíčových kompetencí v odborném vzdělávání a přípravě učitelů na základních školách.
Cílem projektu je tvorba vzdělávacích seminářů včetně online MOOC webinářů zaměřených na wellbeing učitelů a prevenci syndromu vyhoření. Regulace a snížení stresu se bude odehrávat prostřednictvím mindfulness technik a relaxačních cvičení.
Projekt počítá také s využitím metodiky playwork, a tedy ideově navazuje na předchozí projekty VIPER, CAPS a PAPPUS, které byly řešeny také v rámci programu Erasmus+ stejným českým řešitelským týmem (Klimešová a Wittmannová) ve spolupráci s partnery z Maďarska a Polska.
Digitalizácia a inovácia vzdelávania v diagnostike pohybového systému
Číslo projektu: NFP304010AYX7
Zařazení projektu: Európsky fond regionálneho rozvoja, program INTERREG V-A Slovenská republika - Česká republika, kód výzvy INTERREG V-A SK-CZ/2020/12, prioritní osa 1. využívání inovačního potenciálu, konkrétní cíl 1.1 Zvýšení relevantnosti obsahu vzdělávání pro potřeby trhu práce s cílem zlepšení uplatnitelnosti na trhu práce
Trvání projektu: září 2021–červenec 2023
Výše finanční podpory celkem: 458 614,02 EUR
Výše finanční podpory UPOL: 168 641,28 EUR
Z toho:
ERDF (85 %): 143 345,10 EUR
SR ČR (5 %): 8 432,06 EUR
Spolufinancování (10 %): 16 864,13 EUR
Partneři projektu
- Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, Slovensko – vedoucí partner projektu
- Univerzita Palackého v Olomouci, Česká republika – hlavní přeshraniční partner projektu
Popis, cíle a výsledky projektu
Projekt je zaměřený na zvýšení relevance obsahu vzdělávání v oblasti diagnostiky pohybového systému s cílem lepšího uplatnění studentů vysokých škol na trhu práce. V rámci jeho řešení budou vytvořené webové stránky, na kterých budou umístěny inovované studijní materiály, které budou odpovídat požadavkům současné fyzioterapeutické, rehabilitační a sportovní praxe. Tyto budou mj. obsahovat aktualizované metody, diagnostiky pohybového systému s využitím nových technologií a příslušných aplikací, jakož i způsobů vyhodnocování dat a interpretaci výsledků. Přídavnou hodnotou bude biomechanická analýza pohybu různých populačních skupin včetně jednotlivců s problémy v oblasti pohybového systému v důsledku onemocnění nebo zranění.
Nové materiály budou postupně ověřovány na zúčastněných institucích z České a Slovenské republiky. Za českou stranu se na této pozici projektu zúčastní Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, Fakulta sportovních studií Masaryky univerzity v Brně, Fakulta elektrotechniky a informatiky Vysoké školy báňské Technické univerzity v Ostravě, Centrum sportovních aktivit Vysokého učení technického v Brně a Fakulta multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.
Cílovou skupinou budou studenti bakalářského, magisterského a doktorského studia. Získání nových poznatků a zkušeností při posuzování pohybového systému člověka s využitím moderních diagnostických metod a postupů umožní osvojení klíčových kompetencí požadovaných současnou praxí. Bude vytvořena partnerská síť systému vzdělávání v rámci institucí zapojených do řešení projektu a jeho šíření v příslušných regionech, což by mělo významnou měrou přispět k rozvoji lidských zdrojů.
Řešitelský tým za Českou republiku tvoří Mgr. Lucia Bizovská, PhD.; prof. RNDr. Miroslav Janura, Dr.; Mgr. Tomáš Klein; Mgr. Martina Kleislová; doc. Mgr. Zdeněk Svoboda, Ph.D.
Aktuality z projektu
Srpen 2023 až září 2024: Toto období bylo zahájením etapy, která následovala po ukončení práce na tvorbě studijních materiálů v textové i animované podobě. Hlavním úkolem řešitelského týmu tak bylo seznámit s výstupy projektu co nejširší skupiny populace (studenti, odborná veřejnost, další zájemci o řešenou problematiku).
K zvýšení zájmu o danou problematiku byly využity různé akce, na kterých se mohli řešitelé projektu setkat osobně se zájemci, informovat je o možnostech seznámení se s výstupy projektu a odpovídat na dotazy, případně na připomínky, které se vztahovaly k vytvořeným materiálům (texty, animace). Z absolvovaných akcí lze uvést např.:
- Noc vědců (6. 10. 2023) s ukázkami animací a s praktickým procvičením v laboratoři rovnováhy;
- Vytvoření banneru (únor 2024) s informacemi a odkazy na řešený projekt a jeho trvalé umístění v prostoru biomechanických laboratoří;
- Ukázkový den FTK UP pro studenty středních škol (1. 3. 2024, 16. 5. 2024) s prezentací a vysvětlením animací a s příslušnými odkazy na webové stránky projektu;
- Pořízení fotodokumentace v biomechanických laboratořích pro aktualizaci studijních materiálů (11. 4. 2024);
- Seznámení s vytvořenými materiály a diskuse k jejich obsahu s pracovníky Slovenské akademie věd (15. 4. 2024);
- Propagace materiálů a diskuse k těmto podkladům (průběžně) se studenty biomechaniky (FTK UPOL, FZV UPOL, CESA VUT).
Vzhledem k pozitivním reakcím na vytvořené materiály pokračovala setkání a spolupráce s partnerským týmem ze Slovenské republiky, která vyústila v přípravu a předložení nového projektu v rámci další výzvy Interreg.
Duben až červenec 2023: V rámci mezinárodní konference „Analýza pohybu v Česku a na Slovensku“, která se uskutečnila v termínu 18. – 19. 5. 2023 na FTK UP v Olomouci, proběhlo setkání členů řešitelských týmů hlavního (HP) a hlavního přeshraničního partnera (HCP) se zástupci partnerských institucí. Na tomto setkání byli účastníci seznámeni s výstupy projektu. Dále byla diskutována možnost přípravy dalšího projektu, případně spolupráce v oblasti vzdělávání i mimo projektové aktivity. V rámci výuky pokračovali průběžné diskuse se studenty předmětů zaměřených na biomechaniku, a to jak z instituce HCP, tak z partnerských institucí.
Protože toto období bylo závěrečnou etapou projektu, byla práce zaměřena na dokončení všech studijních materiálů v textové i filmové podobě. V tomto období byly finalizovány dva animované a jeden textový materiál v oblasti odraz a vertikální skok, dva animované a jeden textový materiál na téma posturální stabilita, dva animované a dva textové materiály z oblasti lokomoce (chůze, běh) a jeden textový materiál a jedna prezentace na téma hody a vrhy. Materiály připravené HCP a HP byly zveřejněny v hlavním výstupu projektu – internetové stránce. Tato stránka je koncipována jako společný výstup obou partnerů ve vzdělávací oblasti, na kterém je možné najít jak studijní materiály určené pro zájemce z oblasti biomechaniky (zodpovědný HCP), tak studijní opory pro funkční a přístrojovou diagnostiku (zodpovídá HP), které ocení především studenti oborů fyzioterapie nebo sportovní technologie. Všechny materiály jsou pro studenty dostupné na odkaze https://www.skoladiagnostiky.sk/biomechanika/.
Leden až březen 2023: V rámci přípravy výukových materiálů byli do procesu jejich tvorby pro možnost zpětné vazby průběžně zapojování studenti – výběr preferovaného typu postavy využité v animacích; výběr preferovaného hlasu člověka, jehož záznam bude využitý v doprovodném slovu animací; obsah a forma pilotních animací apod. Pokračovala spolupráce s pracovníky příslušných odborností, v rámci které byla zahájena práce na přípravě dalších animací (posturální stabilita, hodnocení posturální stability, biomechanika chůze) a na finalizaci animací původních (biomechanika odrazu, metody pro určení výšky vertikálního výskoku). Současně pokračovala příprava a realizace textových výstupů, které budou sloužit, vedle připravovaných animací, jako studijní materiály pro studenty zabývající se biomechanickými problémy kinantropologie. Dne 1. 2. 2023 se na Inštitútu fyzioterapie, balneológie a liečebnej rehabilitácie UCM v Trnave uskutečnilo společné setkání řešitelů hlavního a přeshraničního partnera. V rámci tohoto setkání byla řešena aktuální problematika týkající se probíhajícího projektu. Byla také prodiskutována nová výzva, která by mohla vést k přípravě společného projektu.
Říjen až prosinec 2022: Došlo k zahájení spolupráce s firmou Film21 s.r.o. (diskusní on-line setkání, doplněná o frekventovanou elektronickou komunikaci), která umožnila výrazný posun v plnění úkolů při přípravě a realizaci animací. Byly prodiskutovány a zahájeny jednotlivé navazující kroky, nezbytné pro vytvoření pilotní animace (power point, komentář vypravěče, …, storyboard, revize storyboardu, realizace ilustrací, animace, revize animace, finální animace). V rámci těchto kroků byly připraveny podklady pro pilotní animaci – odrazové aktivity, provedení odrazu, podmínky odrazu. Tato pilotní animace se postupně posunula do fáze závěrečných úprav, její verze byla předána k diskusi zainteresovaným odborníkům z dalších partnerských institucí. V rámci tohoto období se uskutečnilo jedenáct setkání řešitelského týmu hlavního přeshraničního partnera, 6. 12. 2022 proběhlo on-line setkání s řešitelským týmem hlavního řešitele. Na tomto setkání byl proveden souhrn dosud realizovaných aktivit (plnění ukazatelů projektu) a aktualizován harmonogram úkolů, které musí být splněny v roce 2023. Současně byl diskutován termín osobního setkání obou řešitelských týmů na začátku roku 2023. V závěru tohoto tříměsíčního cyklu proběhla diskuse k stávajícímu čerpání finančních prostředků a k možnostem finančního ohodnocení při případném zapojení zájemců z partnerských institucí. Byla také zahájena příprava podkladů, které jsou nezbytné pro další monitorovací zprávu.
Červenec až září 2022: Na začátku druhého pololetí byly dokončeny práce na přípravě první etapy podkladů pro elektronické studijní opory tak, aby mohlo být zahájeno jednání s potenciálními zájemci z praktické sféry na realizaci těchto podkladů. Současně byly zahájeny přípravné práce a diskutovány základní informace, které se vztahovaly k dalším z řešených oblastí – chůze a běh. Na základě komunikace s osobami zabývajícími se tvorbou animací a reklamních spotů byly získány další důležité kontakty a vytvořeny podmínky pro zahájení realizace praktických činností, které jsou základem pro řešení projektu. Pokračovala on-line komunikace s řešitelským týmem z Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnavě. Elektronickou cestou proběhlo předání informací o postupu prací partnerským institucím (MU Brno, VUT Brno, OU Ostrava, VŠB Ostrava, UTB Zlín). Průběžně probíhala kontrola plnění klíčových aktivit, které jsou nezbytné pro naplnění avizovaných ukazatelů projektu, a tedy i pro jeho úspěšné řešení.
Duben až červen 2022: V uvedeném období pokračovala práce na přípravě podkladů pro elektronické studijní opory v oblasti odrazových aktivit, která se týkala zejména způsobu doplnění teoretických podkladů o praktické ukázky ve formě videosekvencí a animací. Současně byly diskutovány základní informace, které se vztahovaly k další z řešených oblastí – chůze a běh. Na společném on-line setkání s řešitelským týmem z Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnavě proběhly informace o postupu prací na straně vedoucího i hlavního přeshraničního partnera. Součástí tohoto setkání byla také diskuse k možnosti zapojení se do těchto aktivit, které by vedlo k zefektivnění stávající spolupráce. Pro možnost zapojení dalších odborníků do řešení projektu, zejména v oblasti tvorby videí a animací, bylo zahájeno jednání s FF UP (Katedra divadelních a filmových studií). Současně byly diskutovány další možnosti realizace spolupráce při přípravě elektronických studijních opor. Na závěr tohoto období bylo posouzeno plnění úkolů v jednotlivých klíčových aktivitách vzhledem k plánovanému harmonogramu.
Leden až březen 2022: V první čtvrtině roku 2022 byly zahájeny práce na přípravě podkladů pro elektronické studijní opory v úvodní ze základních oblastí – odrazové aktivity. Byly nadefinovány základní pojmy, vytvořena struktura a uspořádání základních částí. Pro vytvoření přehledu o stávající situaci ve výukových materiálech byly analyzovány nejnovější výstupy umístěné na www. V rámci spolupráce s partnerskými institucemi byla vytvořena skupina, ve které má každá z institucí jednoho zástupce. V této skupině byla diskutována některá témata, která jsou důležitá pro další řešení projektu – forma vstupu do připravovaných podkladů, způsob realizace případných návrhů a připomínek, zpětná vazba formou on-line setkání. Protože vnitřní předpisy UTB Zlín neumožňují podepsání memoranda, došlo k jeho úpravě na formu smlouvy o spolupráci. V závěru hodnoceného období proběhla příprava společného setkání se zástupci vedoucího partnera (Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnavě vysoká škola). Z prostředků projektu bylo pořízeno poslední plánované vybavení.
Říjen až prosinec 2021: V uvedeném období proběhlo jednání s partnerskými institucemi (VŠB Ostrava, OU Ostrava, MU Brno, VUT Brno), na základě kterého došlo k podepsání memoranda o spolupráci. Při jednání s UTB Zlín byla spolupráce zatím odsouhlasena na základě ústní dohody. V rámci řešitelského týmu byla diskutována a následně zahájena příprava pro tvorbu materiálů ve čtyřech základních oblastech, které byly uvedeny v rámci projektové žádosti – lokomoce; posturální stabilita; odraz a výskok; hody a vrhy. Proběhla specifikace činností a diskuse k náboru pracovníků specialistů. Pro přípravu studijních materiálů byla pořízena licence pro animační software RenderForest, pro úpravu a střih videí a zvuku byl pořízen balíček Adobe. V souladu s projektovou přihláškou byla v tomto období zakoupena trvalá licence na biomechanický software Biomechanics of Bodies. V Dynamickém nákupním systému byly vysoutěženy a objednány 2 ks PC a k nim příslušné monitory, které budou využívány při přípravě studijních materiálů a práci s výše uvedenými softwary.
Září 2021: Zahájení řešení projektu, příprava zadávací dokumentace pro nákup přístrojů, navázání kontaktu s vybranými školami.
Inclusive Playgrounds: Teacher Training Program (PINC)
Číslo projektu: 2020-1-ES01-KA203-082341
Zařazení projektu: Erasmus+, KA2 – Cooperation for Innovation and the Exchange of Good Practices, KA203 – Strategic Partnerships for higher education
Trvání projektu: říjen 2020 – březen 2023
Koordinátor projektu (hlavní řešitel): University of Murcia, Spain
Partneři projektu
- Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen, Belgium
- CESIE, Italy
- ONCE Fundation, Spain
- Palacký University Olomouc, Czech Republic
- Palermo University, Italy
- University of Thessaly, Greece
Popis projektu
V říjnu 2020 se Univerzita Palackého v Olomouci, zastoupená Fakultou tělesné kultury, zapojila do mezinárodního projektu Erasmus+ Inclusive Playgrounds: Teacher Training Program (PINC).
Cílem projektu je tvorba a implementace vzdělávacích materiálů zaměřených na inkluzivně herní a rekreačně pohybové programy. Česká republika má na starosti tvorbu tzv. „Herního průvodce“. Půjde o jednoduchou příručku, které bude obsahovat metodické materiály pro praktickou realizaci inkluzivních rekreačně pohybových her.
Hlavním řešitelem je Španělská Univerzita v Murcii a kromě České republiky jsou dále zapojeni partneři z Belgie, Itálie, a Řecka.
Řešitelský tým za Českou republiku tvoří Mgr. Jana Tomišková, Ph.D (vedoucí projektu za ČR), Mgr. Ladislav Baloun, Ph.D. a Mgr. Tomáš Vyhlídal.
Aktuality z projektu
Březen 2023: V pátek 10. března proběhl na FTK UP v Olomouci odborný seminář, kde byly představený výstupy projektu PINC. Celkem se akce zúčastnilo více jak 40 pedagogů z oblasti formálního i neformálního vzdělávání.
Ve dnech 20.-21. března se uskutečnilo závěrečné setkání mezinárodního projektového týmu PINC. Kromě slavnostního zakončení a prezentování výsledků z národních seminářů, kde byly představeny výstupy projektu široké veřejnosti, proběhla také čilá debata nad tématem udržitelnosti projektu a případného podání dalšího navazujícího projektu ve výzvě Erasmus+ pro rok 2024.
Prosinec 2022: Vyšel druhý newsletter projektu PINC.
Říjen 2022: V pondělí 24. října 2022 proběhlo další online setkání projektového týmu Erasmus+ PINC. Hlavním bodem jednání byla finální podoba AJ verze vzdělávacích materiálů, které budou přeloženy do národních jazyků do konce roku 2022. Tyto přeložené materiály pak budou prezentovány v každé účastnické zemi na přelomu února a března v rámci speciálního semináře PINC.
Za českou stranu se online mítinku zúčastnili Jana Tomišková, Ladislav Baloun a Tomáš Vyhlídal.
Červen 2022: Ve dnech 27.-28. června 2022 proběhlo další setkání projektového týmu Erasmus+ PINC, které hostila sicilská Univerzita v Palermu (UNIPA). Poprvé se tak "face to face" setkal celý projektový tým. Hlavními body jednání byla evaluace pilotních programů a zakomponování zásadních připomínek do vzdělávacích materiálů. Za českou stranu se mítinku zúčastnili Jana Tomišková, Ladislav Baloun a Tomáš Vyhlídal.
Duben 2022: V týdnu 19.-22. 4. 2022 proběhl pilotní seminář projektu Erasmus+ PINC, který se konal na půdě FTK UP v Olomouci a zaměřil se na evaluaci školících materiálů projektu. Pilotního tréninku se zúčastnilo 17 studentů z druhého ročníku bakalářských programů FTK UP. Školení proběhlo pod lektorským vedením Jany Tomiškové, Ladislava Balouna a Tomáše Vyhlídala. Během semináře se prezentovala témata zaměřená na koncept inkluze z pohledu mezinárodního práva a na komunitní vzdělávání se zaměřením na inkluzi. Dále byl probrán teoretický a praktický průvodce hrou, jehož moto zní „hra jako facilitátor inkluze“.Na závěr programu poskytli studenti obsáhlou zpětnou vazbu, ve které uvedli silné a slabé stránky samotného semináře. Na základě této evaluace dojde k připomínkování a úpravě školících materiálů.
Listopad 2021: Proběhlo dvoudenní hybridní setkání mezinárodního pracovního týmu. Hostitelem již pátého setkáni byla řecká Univerzita v Thesálii. Na základě posudků externích hodnotitelů byly provedeny závěrečné úpravy a připomínky jednotlivých výstupů klíčových aktivit. Z důvodu špatné epidemické situace v ČR se bohužel zástupci FTK UP zúčastnili pouze online formou.
Září 2021: Proběhlo jednodenní online setkání mezinárodního pracovního týmu. Na již čtvrté schůzi jednotlivé národní týmy představily pracovní verze výstupů klíčových aktivit. Za FTK UP jde o tzv. praktickou herní příručku. Během následujících týdnů pak dojde k jejich připomínkování ze strany věch partnerských organizací. Zároveň se ujednalo, že pokud to pandemická situace dovolí, tak následující setkání proběhne prezenčně na půdě Univerzity Thessaly v Řecku na konci listopadu.
Červenec 2021: Uskutečnilo se jednodenní online setkání mezinárodního pracovního týmu. Během již třetí schůze došlo k představení webových platforem, na kterých je možno čerpat informace, výstupy a novinky z projektu. Zároveň došlo k představení již konkrétní podoby jednotlivých výstupu, které jsou s projektem spojeny. Setkání se zúčastnil kompletní český tým ve složení Jana Tomišková, Ladislav Baloun, a Tomáš Vyhlídal.
Březen 2021: Proběhlo druhé dvoudenní online pracovního týmu setkání (původně mělo setkání hostit Artesis Plantijn Hogeschool v Antverpách). Během mítinku všechny organizace představili návrhy pro realizaci jednotlivých klíčových aktivit, za které zodpovídají. Dále proběhla revize dotazníků, které budou distribuovány učitelům na základních a vysokých školách. Cílem tohoto šetření bude zjištění potřeb v oblasti inkluzivních her a aktivit u cílových organizací
Prosinec 2020: Uskutečnilo se dvoudenní online setkání pracovního týmu. Během první schůze se upřesnily role jednotlivých partnerských organizací. Setkání se zúčastnil kompletní český tým ve složení Ladislav Baloun, Jana Tomišková a Tomáš Vyhlídal.
Stabilita trupu v prevencii bolesti chrbta
Číslo projektu: 304011P714
Zařazení projektu: Európsky fond regionálneho rozvoja, INTERREG V-A Slovenská republika – Česká republika 2014-2020, Využívanie inovačného potenciálu, Podpora investovania podnikov do výskumu a inovácie a vytvárania prepojení a synergií medzi podnikmi, centrami výskumu a vývoja a vysokoškolským vzdelávacím prostredím
Trvání projektu: září 2019 – srpen 2021
Výše finanční podpory: 182 045,30 EUR – z toho ERDF (85 %): 154 738,51 EUR; SR (5 %): 9 102,26 EUR; Spolufinancování (10 %) 18 204,53 EUR
Partneři projektu
- Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave – vedoucí partner projektu
- Univerzita Palackého v Olomouci – hlavní přeshraniční partner projektu
Popis, cíle a výsledky projektu
Projekt je zaměřen na zlepšení spolupráce mezi malými a středními podniky a centry výzkumu na vysokých školách v příhraničních regionech Slovenské a České republiky. Na základě analýzy poptávky podniků budou vytvořeny požadované postupy, zaměřené na výzkum v oblasti posturální stability, síly svalů trupu, riziko vzniku bolestí zad apod. V oblasti protetiky budou specifikovány vazby mezi nosnými klouby na dolních končetinách, které ovlivňují celkové držení těla a z toho vyplývající problémy v oblasti bolestí zad. Tyto vazby budou posouzeny z hlediska možnosti ovlivnění držení těla při použití vybraných typů ortéz (protéz). Výstupem budou doporučení pro zvýšení kvality péče o pacienty při vybavení ortézou (protézou), případně při úpravě stávajících typů ortéz. V oblasti rehabilitace bude aktivita zaměřena na zmapování současného stavu v oblasti péče o jedince s poruchami pohybového aparátu s přihlédnutím na posturální stabilitu a sílu svalů trupu.
Na základě získaných výsledků budou vypracovány společné metodiky, jejichž využití by mělo zkvalitnit výstupy jednotlivých podniků a zlepšit tak jejich efektivitu při aplikaci intervencí a výrobních postupů.
Cílem projektu je "podpora investování podniků do výzkumu a inovací a vytváření propojení a synergií mezi podniky, centry výzkumu a vývoje a vysokoškolským vzdělávacím prostředím". Využití nových poznatků a postupů umožní zvýšení úrovně poskytovaných služeb pro jedince s funkčními poruchami motoriky. To by mělo kromě zkvalitnění péče o tyto pacienty zefektivnit činnost zapojených malých a středních podniků.
Řešitelský tým za Českou republiku tvoří Mgr. Lucia Bizovská; prof. RNDr. Miroslav Janura, Dr.; Mgr. Tomáš Klein; Ing. Veronika Knichalová; Mgr. Eliška Maixnerová; Mgr. Zdeněk Svoboda, Ph.D.
Projekt je řešen v rámci programu Interreg V-A SK-CZ: www.sk-cz.eu.
Aktuality z projektu
Duben 2023 až září 2024: V období 1. 4. 2023 až 30. 9. 2024 pokračovaly aktivity, které měly za úkol, vedle odborného sdělení, také popularizovat projekt formou prezentací na seminářích a konferencích. Jednalo se o setkání, která byla zaměřena zejména na oblast kosterně svalového a kloubního systému lidského těla, posturální stabilitu a na základní lokomoci člověka. Z vybraných vystoupení lze uvést např. prezentace na konferencích Analýza pohybu v Česku a na Slovensku (Posturálna kontrola počas stoja pri súčasnom vykonávaní manuálnej úlohy, Vplyv mentálnej únavy na posturálnu stabilitu postoja, The effect of minimalist footwear wearing on plantar pressure during walking), Mezioborová konference ORTOREHA 2023, Ortopedické a rehabilitační postupy při léčbě onemocnění kyčelního kloubu (Biomechanika kyčelního kloubu), III. Liberecký den dětské rehabilitace (Biomechanika nohy a možnosti jejího hodnocení), Human Biomechanic 2023 (Porovnanie charakteristík chôdze seniorov v laboratóriu a počas bežných denných aktivit), The 9th International Posture Symposium 2023 (Non-linear approach for assessment of gait and stance in elderly individuals – A 5-year follow-up study).
Pokračovala komunikace se zástupci podniků emailovou formou a on-line konferencemi, v menší míře pak osobním setkáním. Vzhledem k tomu, že v některých zařízeních bylo nutné řešit závažné provozní problémy, nebyla problematika konzultovaná v rámci projektu pro dané podniky prioritou. Přesto jsme zástupce těchto zařízení opakovaně informovali o možnostech realizace vybrané problematiky, která by jim mohla zkvalitnit některé postupy a zjednodušit tak jejich řešení. Předcházející spolupráce se promítla do vypracování Závěrečné zprávy o řešení projektu INTER-EUREKA (Výzkum a vývoj 3D tištěných ortéz dolní končetiny pro dospělé). Z hlediska zapojení nových subjektů do problematiky v dané oblasti pokračovala spolupráce se společností Unilexa – MEBSTER s.r.o. (Inovativní exoskelet pro asistenci chůze určený pro lidi s částečnou nebo úplnou ztrátou funkce dolních končetin).
Září 2021 až březen 2023: V období 1.9.2021 až 31.3. 2023 byly aktivity související s problematikou projektu prezentovány v rámci vystoupení na seminářích a konferencích (Evropská konference o hiporehabilitaci, 2021; V. Piešťanské fyzioterapeutické a balneologické dni, 2021; IX. absolventská konference Katedry fyzioterapie Fakulty tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci, 2022; III. Kineziologická konference s mezinárodní účastí v Olomouci, 2022).
Komunikace se zástupci podniků se v období po ukončení řešení úloh v rámci projektu uskutečňovala zejména mailovou formou a on-line setkáními. Zástupci podniků byli opakovaně informováni o nabídce na řešení vybrané problematiky, která je pro ně aktuální. V rámci těchto jednání (mj. také jako součást oponentního řízení projektu) jsme řešili dílčí úlohy z oblasti biomechaniky nohy a biomechaniky páteře, které by měly přispět k zefektivnění činnosti při tvorbě ortotických pomůcek a při fyzioterapeutické intervenci. Dalším diskutovaným tématem byla velikost zatížení v kyčelním kloubu při základní lokomoci. Došlo také k vytvoření nového kontaktu a rozšíření spolupráce s dalšími subjekty ("Inovativní exoskelet pro asistenci chůze určený pro lidi s částečnou nebo úplnou ztrátou funkce dolních končetin", Unilexa - MEBSTER s.r.o).
V tomto monitorovacím období proběhla finalizace úprav na základě komunikace mezi výzkumnou sférou, podniky a redakčními radami časopisů u dvou výstupů, které byly následně publikovány (Bolesti krční páteře a hlavy u dětí, Inerciálne senzory a ich využitie v klinickej praxi).
Červenec až srpen 2021: Poslední dva měsíce projektu byly zaměřené na dokončování plánovaných aktivit a výstupů tak, aby byly splněny všechny avizované indikátory. Byla dokončena druhá metodika „Hodnocení zatížení dolních končetin při aplikaci ortotických a protetických pomůcek“ a realizován on-line workshop zástupců akademické sféry a zúčastněných podniků. Pro možnost zhodnocení průběhu projektu byla připravena anketa, ve které se zúčastněné podniky vyjadřovaly ke způsobu spolupráce a k obsahu jednotlivých aktivit. Současně tato anketa sloužila pro zjištění zájmu a upřesnění forem spolupráce v následujícím období.
Dne 30. 8. 2021 se uskutečnilo závěrečné setkání řešitelského týmu. Aktivity projektu nekončí datem 31. 8. 2021, ale budou pokračovat v následujících pěti letech.
Březen až červen 2021: Toto období bylo zaměřeno na finalizaci společných výstupů, které zahrnovaly oblasti vymezené v rámci řešeného projektu. V současné době byly již publikovány dva články („Možnost využití hipoterapie ve fyzioterapii a ergoterapii u dětí se spastickou formou dětské mozkové obrny“, „Existuje vztah mezi vadným držením těla a bolestí bederní páteře u dospělých?“), další článek je v tisku („Měření rozvíjení hrudníku páskovou mírou v rehabilitační praxi fyzioterapeuta“) a zbývající dva jsou ve fázi konečných úprav před odesláním do redakce příslušného časopisu („Bolesti krční páteře a hlavy u dětí“, „Inerciálne senzory a ich využitie v klinickej praxi“). Uvedené výstupy by měly sloužit nejen podnikům, které jsou v projektu zastoupeny, ale také dalším zařízením, zabývajícím se řešenou problematikou.
Kontakt se zástupci podniků probíhal, až na výjimky, on-line formou. Na základě společné diskuse byla dokončena první z plánovaných metodik (oblast fyzioterapie – „Diagnostika posturálnej stability u rôznych skupín pacientov“) a pokračovala práce na finalizaci druhé metodiky (oblast ortotiky a protetiky). Pro posílení informovanosti zástupců vysokých škol se uskutečnil 7. 5. 2021 on-line workshop na téma „Stabilita trupu v prevencii bolesti chrbta“.
Leden až únor 2021: Projekt vstoupil do závěrečné etapy řešení. Hlavní úsilí bylo nasměrováno na přípravu výstupů (odborných textů) a na tvorbu metodik. Do časopisu Rehabilitácia byly odeslány dva příspěvky s názvy „Měření rozvíjení hrudníku páskovou mírou v rehabilitační praxi fyzioterapeuta“ a „Možnost využití hipoterapie ve fyzioterapii a ergoterapii u dětí se spastickou formou dětské mozkové obrny – pilotní studie“, které byly následně přijaty k publikování.
Červenec až prosinec 2021: Na začátku července se v Bratislavě uskutečnilo poslední kontaktní setkání zástupců řešitelů z České republiky a ze Slovenska. Na tomto setkání se obě strany informovali o průběhu řešení jednotlivých úloh – realizovaná měření v oblasti testování posturální stability a hodnocení úrovně hlubokého stabilizačního systému. Na základě těchto měření byla zahájena práce na výstupech v odborných časopisech. Zatímco komunikace v rámci dílčích skupin i celého týmu mohla probíhat distanční formou, problémy nastaly s možností provedení některých měření. Vlivem průběžných úprav a nařízení bylo nutné přesunout tato měření na další období. Výstupy z projektu byly 7. 10. 2020 prezentovány na on-line kineziologické konferenci (Svoboda, Z., Bizovská, L., Janura, M.: Metodologické aspekty hodnocení rovnováhy u různých skupin populace). Na setkání řešitelského týmu dne 12. 11. 2020 byla hlavním bodem programu diskuse k tvorbě metodik, které jsou základními výstupy projektu. Za každý z týmů budou vypracovány dvě metodiky, které budou předány k posouzení a následnému využití zúčastněným podnikům. V případě týmu z České republiky budou metodiky zaměřeny na diagnostiku posturální stability u různých skupin pacientů a hodnocení zatížení končetin při aplikaci ortotických pomůcek/protetických náhrad.
Leden až červen 2020: V uvedeném období byla zahájena činnost související s pořízením akcelerometrů pro možnost hodnocení stability ve statických i dynamických podmínkách. Na základě výběrového řízení bylo vybráno zařízení Delsys Trigno™ Systém – systém inerciálních senzorů, z nichž každý obsahuje 3D akcelerometr, 3D gyroskop a 3D magnetometr. Setkávání členů řešitelského týmu se vlivem koronavirové pandemie omezilo na on-line formu komunikace. Na jednáních s jednotlivými podniky bylo specifikováno téma spolupráce a stanoven harmonogram dílčí úkolů – vztah mezi držením těla a bolestí zad, vliv správného dýchání na držení těla, vztah mezi bolestmi zad a oslabením funkce adduktorů kyčelního kloubu, problematika velikosti tlaku u kraniálních remodelačních ortéz. K řešení těchto témat byly vypracovány rešerše, jejich obsah byl dále diskutován se zástupci jednotlivých podniků. Tyto teoretické podklady byly následně doplněny o výsledky vlastních měření.
Listopad až prosinec 2019: V tomto období proběhla setkání se zástupci jednotlivých podniků, které projevily zájem o zapojení do projektu. Za hlavního přeshraničního partnera se jedná o podniky: ING corporation, spol. s r.o., Frýdek-Místek; Avica, zdravotnické zařízení, s.r.o., Ostrava; Centrum rehabilitační péče s.r.o., Bohumín. Na jednotlivých setkáních se zástupci těchto podniků byla podána základní informace o zaměření projektu a o podmínkách jeho řešení. Dne 28. 11. 2019 se uskutečnila společná porada pracovního expertního týmu se zástupci ze všech zainteresovaných pracovišť.
Září 2019: Zahájení řešení projektu, příprava zadávací dokumentace pro nákup přístrojů, navázání kontaktu s vybranými podniky.
Children's Access to Play in Schools (CAPS)
Číslo projektu: 2017-1-UK01-KA201-036679
Zařazení projektu: Erasmus+, KA2 - Cooperation for Innovation and the Exchange of Good Practices, KA201 - Strategic Partnerships for school education
Trvání projektu: září 2017 – srpen 2020
Partneři projektu
- University of Gloucestershire, UK
- Gedania 1922 Association, Poland
- GeSoB, Austria
- Palacký University Olomouc, Czech Republic
- Rogers Foundation, Hungary
- TANDEM n. o., Slovakia
Popis projektu
V září 2017 se Univerzita Palackého v Olomouci, zastoupená Fakultou tělesné kultury, zapojila do tříletého mezinárodního projektu Erasmus+ – Children's Access to Play in Schools (CAPS).
CAPS je zaměřen na oblast podpory získávání klíčových kompetencí v odborném vzdělávání a přípravě učitelů a vychovatelů na 1. stupni ZŠ. Cílem projektu je šíření myšlenky playwork do školního prostředí a uznání významu hry v životě dětí. Prostředkem k naplnění tohoto cíle bude využit transfer znalostí a zkušeností z Velké Británie, kde má teorie playwork své zakotvení, do dalších evropských zemí. Plánované vzdělávací kurzy budou zaměřené na kompetence podporující svobodně zvolenou hru, podporu kreativity, soběstačnosti i zodpovědnosti dětí při hře. Jedním z předpokládaných výstupů je vytvoření kritérií pro definování školy, která je přátelská dětské hře. Snahou bude posílení možností škol poskytovat dětem pestré příležitosti ke hře, a tím podpořit pozitivní klima a atmosféru ve školách.
CAPS přímo navazuje na mezinárodní projekt Volunteers in Play – Employment Routes, ve kterém byla Univerzita Palackého v Olomouci zapojená v období 2013–2015.
Hlavním řešitelem je Velká Británie (University of Gloucestershire) a kromě České republiky jsou dále zapojeni partneři z Maďarska, Polska, Rakouska a Slovenska.
Řešitelský tým za Českou republiku tvoří PhDr. Iva Klimešová, Ph.D. a PhDr. Jana Hoffmannová, Ph.D. z Fakulty tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci.
Aktuality z projektu
Únor 2018: Uskutečnila se dvoudenní odborná stáž v Cheltenhamu (UK) a zasedání mezinárodního konsorcia partnerů projektu CAPS. Odborné stáže se kromě řešitelek projektu zúčastnili 3 členové advisory group (Vymětal, Chalupová Hlávková a Šebek), kteří se budou přímo podílet na aplikaci adaptovaného programu do praxe. Skupina odborníků navštívila 4 základní školy, ve kterých již několik let projekt probíhá, dále byly navštíveny komunitní adventure playgound a Scrapstore. Velmi podnětné byly rozhovory s řediteli a učiteli škol zapojených do programu. Jako hlavní benefity programu ředitelé a učitelé uváděli zlepšení chování žáků a jejich školního prospěchu. Třetím – méně předpokládaným – benefitem bylo zlepšení vztahů mezi učiteli. Výsledkem několikaleté aplikace programu jsou tedy spokojenější žáci, učitelé, rodiče a v neposlední řadě i ředitelé škol. Následné jednodenní zasedání konsorcia pomohlo ujasnit další potřebné kroky k transferu anglického programu do dalších evropských zemí.
Leden 2018: Byla dohodnuta spolupráce se Základní školou Svatoplukova 11 v Olomouci, kde proběhne pilotní ověření adaptovaného programu CAPS do českého prostředí.
Prosinec 2017: Proběhlo první virtuální setkání partnerů projektu CAPS, které bylo zaměřené na plnění stanovených cílů a přípravu odborné stáže ve Spojeném království, které se uskuteční v únoru 2018.
Listopad 2017: Uskutečnilo se první osobní setkání partnerů projektu a bylo založeno mezinárodní konsorcium, Univerzita Palackého je zastoupena Ivou Klimešovou a Janou Hoffmannovou. Během třídenního pracovního setkání v Sankt Pöltenu v Rakousku byly ujasněny cíle a úkoly pro jednotlivé partnery. Rovněž byly zodpovězeny všechny otázky věnované časovému harmonogramu a detailní dokumentaci jednotlivých úkolů. Následně byla založena česká advisory group, která se bude vyjadřovat k odborné části projektu. Do této skupiny byli zařazeni odborníci z praxe Mgr. Jiří Vymětal (ředitel ZŠ) a Mgr. Jana Chalupová Hlávková (učitelka ZŠ), odborníci z pedagogiky doc. PhDr. Ludmila Miklánková, Ph.D. a Mgr. Julie Wittmannová, Ph.D. a expert na volný čas a hru Mgr. Luděk Šebek, Ph.D.
European Physical Education Observatory (EuPEO)
Číslo projektu: 2017 - 3678 / 001 – 001
Zařazení projektu: Erasmus+/Sport 2017/Collaborative partnership
Financování: European Commission, Education, Audiovisual and Culture Executive Agency (Belgie,
Brussels)
Trvání projektu: leden 2018 – prosinec 2020
Koordinátor projektu: Faculdade de Motricidade Humana, University of Lisbon, Portugalsko
Autor: prof. Marcos Onofre
Partneři projektu
- EUPEA (Švýcarsko)
- Sociedade Portuguesa de Educação Física (Portugalsko)
- Willibald Gebhardt Institute (Německo)
- Deutscher Sportlehrerverband (Německo)
- Federal Institute of sport/Bern University of applied sciences (Švýcarsko)
- Swiss National Physical Education Association (Švýcarsko)
- Faculty of Sport/University of Ljubljana (Slovinsko)
- Faculty of Physical Culture/Univerzita Palackého v Olomouci (Česká republika)
- Hungarian School Sport Federation (Maďarsko)
- Syndicat National de l ’Education Physique (Francie)
- School of Education/University College Cork (Irsko)
Pozorovatelé
- Koninklijke Vereniging voor Lichamelijke Opvoeding (Nizozemí)
- Mullier Institute (Nizozemí)
- University of Münster (Německo)
Popis projektu
Hlavním cílem projektu je vyvinout evropský monitorovací systém pro tělesnou výchovu (TV), školní sport (ŠS) a pohybovou aktivitu (PA) a jeho kontext implementace (učební osnovy, vzdělávání učitelů, logistika, výsledky učení atd.). Projekt EuPEO spojí rozdíly mezi doporučeními, mezi koncepty pro monitorování a hodnocení, mezi oblastmi a mezi rozdílnými soubory ukazatelů za účelem vytvoření dvou základních částí studie s těmito cíli:
- Převést poznatky, zkušenosti a výsledky z minulých studií monitorování a hodnocení PE v oblasti veřejného zdraví a vzdělávání (od úrovně předškolního vzdělávání, základního a středního vzdělávání až po úroveň vysokých škol a univerzit) do komplexního, ale použitelného nástroje pro monitorování kvalitní TV a vytvořit a) manuál pro celoevropské systémové monitorování TV a b) nástroj pro interní monitorování pro školy, pedagogy a učitele TV.
- Aplikovat a testovat vhodnost nástrojů: a) příručky pro monitorování a hodnocení TV v pilotním ověřování ve vybraných zemích EU na národní, regionální a místní úrovni v každé zemi; b) nástroj pro interní monitorování pro školy, pedagogy a učitele TV v pilotním projektu na různých úrovních vzdělávání v komunitách v každé ze zapojených zemí.
Hlavním řešitelem je Lisabonská Univerzita, řešitelský tým za Českou republiku tvoří doc. Mgr. Jana Vašíčková, Ph.D. a Mgr. Pavel Háp, Ph.D. z Fakulty tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci.
Webové stránky projektu: http://www.eupeo.eu/
Propagace projektu – anglická verze
Aktuality z projektu
Leden 2018 – se uskutečnilo první pracovní setkání projektu Erasmus+ European Physical Education Observatory pod zkratkou EuPEO. Na schůzce byly vyjasněny hlavní cíle, pracovní plán a administrativní požadavky tohoto tříletého projektu Lisabonské univerzity, do nějž jsou dále zapojeni zástupci z Německa, Irska, Švýcarska a dalších zemí. Základním kamenem projektu je tvorba několika dotazníků aplikovatelných v rámci celé EU, a to jak pro školy, tak pro žáky. Do pilotního ověřování budou na jaře zapojeny dvě školy a následného vyplňování se na podzim zúčastní dalších 12 základních a středních škol z různých regionů.
Září 2018 – prvotní výsledky ze sběru dat uskutečněného na 14 zapojených školách v České republice o tělesné výchově, sportu a pohybových aktivit včetně informací získaných na národní úrovni. EuPEO – intelektuální výstup 1: Dílčí zpráva
Leden 2019 – probíhal online sběr dat od žáků zapojených škol. Propagace projektu prostřednictvím newsletteru.
EuPEO: intelektuální výstup 2: dílčí zpráva
Září 2019 – proběhlo setkání ve slovinské Ljubljani, kde se vyjasnily obrysy dvou strategických nástrojů – jednak nástroje pro vnější monitorování pod zkratkou MEA a nástroje pro vnitřní monitorování pod zkratkou TIM. MEA je vyplňována zástupcem dané země znalým problematiky školní TV a školního sportu. TIM je složen z několik částí – část pro školu (ESQ), kterou vyplňuje zástupce školy pro TV (vedoucí předmětové komise); část pro žáky (EPQ), kterou vyplňují žáci základní školy v posledním ročníku povinné školní docházky (nebo adekvátně na víceletém gymnáziu) a poslední část pro učitele TV (EULAS-T), kde učitelé hodnotí své žáky v oblasti atletiky, gymnastiky a sportovních her a testují zdravotně orientovanou zdatnost dvěma testy (skok daleký z místa a buď člunkový běh nebo běh na 1500m).
Březen 2020 – naplánovaný meeting v německém Münsteru se kvůli pandemii Covid-19 zrušil a proběhl online formou. Řešilo se zejména otestování obou nástrojů a prvotní výsledky sesbírané v jednotlivých zemích.
Červen 2020 – naplánovaný meeting ve švýcarském Maglingenu proběhl online formou, kde se řešila evaluace obou nástrojů, jejich úpravy a revize dílčích zpráv. Také se řešilo odložení workshopů v jednotlivých zemích, protože se nemohli shromažďovat lidé ve větším počtu.
Listopad 2020 – proběhla diseminace celoevropského projektu v rámci online setkání společnosti EUPEA na Fóru v Lucembursku. Probíralo se možné prodloužení projektu kvůli nemožnosti šířit výsledky mezi učiteli TV a školami.
Pozvánka na květnový workshop pro zvané
Květen 2021 – po částečném uvolnění opatření se konal první z workshopů, kde byli zúčastnění informováni a jednotlivých nástrojích a možnosti jejich uplatnění pro zkvalitnění TV a školního sportu na školách. Data slouží nejen k informování škol o jejich situaci, informování žáků a učitelů, ale také mohou při opakovaném monitorování výsledků sledovat progres na škole.
Česká verze MEA a TIM ke stažení.
Training Sports Students as Mentors to Improve the Educational Attainment of Boys and Young Men (SSaMs)
Číslo projektu: 2017-1-UK01-KA203-036698
Zařazení projektu: Erasmus+, KA2 – Cooperation for Innovation and the Exchange of Good Practices, KA203 – Strategic Partnerships for higher education
Trvání projektu: listopad 2017 – prosinec 2019
Koordinátor projektu: University of Gloucestershire, UK (hlavní řešitel)
Partneři projektu
- Institute of Technology Carlow, Ireland
- Palacký University Olomouc, Czech Republic
- University of Thessaly, Greece
- Universidad de Murcia, Spain
- CESIE, Italy
Popis projektu
V listopadu 2017 se Univerzita Palackého v Olomouci, zastoupená Fakultou tělesné kultury, zapojila do mezinárodního projektu Erasmus+ Training Sports Students as Mentors to Improve the Educational Attainment of Boys and Young Men (zkráceně SSaMs).
Cílem projektu je tvorba a implementace vzdělávacího programu/kurzu pro vysokoškolské studenty tělovýchovných a sportovních oborů, ve kterém by měli získat dovednosti pro práci s adolescenty (na ZŠ a SŠ), tak aby tito žáci neodcházeli předčasně (bez vzdělání) ze vzdělávacího systému.
Hlavním řešitelem je Spojené království (University of Gloucestershire) a kromě České republiky jsou dále zapojeni partneři z Itálie, Irska, Španělska a Řecka.
Řešitelský tým za Českou republiku tvoří Mgr. Ladislav Baloun, Ph.D., Mgr. Jana Sklenaříková, Ph.D. a Mgr. Tomáš Vyhlídal.
Aktuality z projektu
Prosinec 2019: Vydání druhého newsletteru. Ukončení projektu.
Listopad 2019: Představení výukových materiálů odborné veřejnosti na workshopech v Praze a ve Velkých Losinách. Všechny vytvořené materiály jsou volně dostupné na webových stránkách projektu https://sportsmentors.eu/.
Září a říjen 2019: Překlad finální podoby výukových materiálu projektu do národních jazyků.
Září 2019: Setkání projektového týmu v italském Palermu. Hlavním bodem pracovního setkání byla finalizace podoby výukových materiálů projektu a forma jejich prezentace pro odbornou veřejnost a vysokoškolské instituce na národní úrovni (proběhne v listopadu a v prosinci).
Červen 2019: Vydání newsletteru.
Květen 2019: Setkání projektového týmu ve španělské Murcii. Hlavním bodem pracovního setkání byly zpětné vazby od studentů na pilotní kurz o mentoringu. Na základě zpětných vazeb byly vytvořeny revidované učební materiály.
Únor a březen 2019: Pilotní ověření kurzu SSaMs na studentech FTK UP.
Listopad 2018: Dokončena tvorba a překlad výukových materiálů, které se budou pilotně testovat na studentech v první polovině roku 2019. Uskutečnilo se setkání projektu v Irsku.
Říjen 2018: spuštění české mutace webových stránek projektu.
Květen 2018: Ve dnech 21.–22. 5. se uskutečnilo druhé setkání projektového týmu, a to na půdě FTK UP v Olomouci. Během mítinku byly představeny výsledky šetření zaměřeného na zjištění povědomí o problematice předčasných odchodů ze jednotlivých členských států. Dále proběhla diskuse o přípravě vzdělávacích materiálů pro studenty sportovních oborů, kteří se budou v budoucnu věnovat mentoringu. Byly představeny další platformy (FB,…), na kterých budou zveřejňovány informace o projektu. Další setkání je naplánováno na listopad 2018 na půdě irského Institutu of Technology Carlow.
Březen 2018: Představeno logo a spuštěny webové stránky projektu.
Leden a únor 2018: Bylo provedeno dotazníkové šetření zaměřené na zjištění povědomí o problematice předčasných odchodů ze vzdělávání mezi studenty FTK UP a pracovníky na kinantropologických a tělovýchovných pracovištích v České republice.
Listopad 2017: Uskutečnila se dvoudenní odborná stáž v Gloucesteru (UK). Během první schůze se upřesnily role jednotlivých partnerských organizací a připravily se podklady pro vstupní šetření zaměřené na zjištění povědomí o problematice předčasných odchodů ze vzdělávání mezi studenty FTK UP a pracovníky na kinantropologických a tělovýchovných pracovištích v České republice. Setkání se zúčastnil kompletní český tým ve složení Ladislav Baloun, Jana Sklenaříková a Tomáš Vyhlídal.
Plants And Play Producing Universal Skills (PAPPUS)
Číslo projektu: 019-1-UK01-KA201-061967
Zařazení projektu: Erasmus+ Key Action 2 Cooperation for Innovation and the Exchange of Good Practices - Strategic Partnerships for School Education
Trvání projektu: září 2019 – srpen 2022
Koordinátor projektu (hlavní řešitel): University of Gloucestershire
Partneři projektu
- Anglie: University of Gloucestershire
- Anglie: Play Learning Life
- Česká republika: Univerzita Palackého v Olomouci
- Maďarsko: Rogers Foundation for Person-Centred Education
- Polsko: Gedania 1922
- Rakousko: GeSoB
- Slovensko: TANDEM
Popis projektu
V říjnu 2020 se Univerzita Palackého v Olomouci, zastoupená Fakultou tělesné kultury, zapojila do mezinárodního projektu Erasmus+ Plants And Play Producing Universal Skills (PAPPUS).
Hlavním řešitelem je anglická Univerzita v Gloucestershire a kromě České republiky jsou dále zapojeni partneři z Maďarska, Polska, Rakouska a Slovenska.
Řešitelský tým za Českou republiku tvoří PhDr. Iva Klimešová, Ph.D (vedoucí projektu za ČR) a Mgr. Julie Wittmannová, Ph.D.
Projekt je zaměřen na oblast podpory získávání klíčových kompetencí v odborném vzdělávání a přípravě učitelů na základních školách. Cílem projektu je přenést a adaptovat anglický vzdělávací kurz, který využívá metody hravé pedagogiky, dle národnostních specifik a potřeb zapojených evropských zemí. Jeho součástí je kromě jiného i hravé zahradničení a botanika, pomocí nichž lze získat množství dovedností a kompetencí pro odpovědné environmentální chování. Projekt je rovněž zaměřený na prohloubení odbornosti pedagogů.
Klíčovými výstupy projektu jsou metodické listy a podpůrné materiály pro výuku žáků ve venkovním prostředí, školící materiály a realizované školení pedagogů, pilotní ověření modelu na vybraných školách.
Projekt počítá s implementací inovativní praxe do školního (u nás 1. a 2. stupeň ZŠ; činnosti školní družiny) i mimoškolního prostředí (kluby pro děti sociálně znevýhodněné, hyperaktivní, s potížemi ve vzdělávacím procesu; organizace ekologické výchovy apod.).
Aktuality z projektu
Výukové materiály jsou nyní překládány do jazykových variant participujících zemí a náhled na stránky projektu je zde: https://cs.pappusproject.eu/